Modul în care vor conlucra pe parcursul acestui an în cadrul Comitetului Sectorial pentru Formare Profesională din Agricultură şi Industria Alimentară a fost discutat de participanţii la un seminar desfăşurat recent la Institutul Muncii din Chişinău.
Leonard Palii, vicepreşedinte al Federaţiei „Agroindsind”, a menţionat în deschiderea seminarului că scopul acestuia a fost de a schiţa unele priorităţi care să ducă la schimbarea situaţiei din sectorul agroindustrial. Astfel, atingerea obiectivelor ce stau în faţa acestui comitet sectorial este posibilă doar prin conlucrare serioasă între toate instituţiile interesate.
La rândul său, Adrian Stoica, lider al echipei Proiectului Uniunii Europene de asistenţă tehnică pentru învăţământul profesional tehnic din ţara noastră, a apreciat că activitatea comitetelor sectoriale este foarte importantă. Ea începe de la seminare şi instruiri şi continuă cu elaborarea la modul practic a diferitelor standarde, calificări şi documente legislative.
Comitetul sectorial din agricultură şi industria alimentară este cel mai activ şi mai preocupat de a face legătura dintre piaţa muncii şi educaţie, a opinat Adrian Stoica. Or, cei din educaţie şi cei din piaţa muncii – întreprinderile sau angajatorii – nu prea au un contact direct, cu excepţia stagiilor de practică şi a anumitor elemente ale învăţământului dual.
O activitate directă prin care să fie dezvoltat acest parteneriat public-privat poate fi desfăşurată doar prin intermediul
unei verigi pe care o reprezintă comitetele sectoriale. Şi este important ca acestea să fie mereu în legătură şi cu o parte, şi cu cealaltă şi să asigure această legătură din toate punctele de vedere, astfel încât piaţa muncii să se aleagă în final cu absolvenţi bine pregătiţi, a subliniat Adrian Stoica.
În opinia lui Silviu Gîncu, şef de direcţie la Ministerul Educaţiei, una din principalele direcţii de colaborare în cadrul acestui comitet sectorial ţine de formularea necesarului de competențe profesionale necesare reprezentanților pieței muncii. Alte direcţii similare se axează pe formarea profesională continuă a cadrelor didactice şi pe formarea competențelor profesionale ale absolvenților din învăţământul profesional tehnic.
Nu mai puţin importantă este şi desfășurarea stagiilor de practică, precum și crearea de parteneriate în vederea formării profesionale duale.
Potrivit Corinei Bulat, secretar al aceluiaşi comitet sectorial, activităţile desfăşurate în 2017 de membrii acestei structuri se vor axa în principal pe reactualizarea Clasificatorului ocupaţiilor şi a Nomenclatorului pe meserii. Printre priorităţi se numără şi asigurarea ramurii cu standarde ocupaţionale de calitate, dezvoltarea sistemului de formare profesională continuă, validarea competenţelor obţinute în mod informal, extinderea parteneriatului social etc.