Ei își cunosc punctele forte pentru a și le putea scoate în evidență, dar își cunosc și slăbiciunile, astfel încât să se înconjoare de colegi care să suplinească aceste puncte slabe.
Vorbim despre calitățile pe care ar trebui să le aibă liderii de sindicat. Discuții la acest subiect, despre ce trebuie să cunoască, cum să se facă remarcați în colectiv, dar și despre alte probleme care îi preocupă, au avut loc timp de două zile în cadrul unui seminar cu genericul „ABC–ul managementului sindical”. La eveniment au participat circa 60 de cadre didactice de la mai multe instituții de învățământ din municipiul Chișinău, care reprezintă cei mai mulți membri de sindicat, peste 16 mii la număr.
Chiar de la începutul seminarului, pre-ședintele Consiliului municipal Chișinău al Federației Sindicale a Educație și Științei, Margareta Sârbu, a ținut să prezinte celor prezenți la seminar publicația „Vocea poporului” și să aducă cuvinte de laudă echipei redacționale.
Instruiți cum să fie mai buni
În cadrul seminarului, noii lideri aleși din Federația Sindicală a Educației și Științei de la diferite instituții de învățământ din municipiul Chișinău au fost instruiți la tema care s-ar cuveni să fie primii pași întreprinși de un lider de sindicat într-o organizație sindicală, ce ar trebui să cunoască și cum să ajungă informațiile la fiecare membru de sindicat din colectiv.
Nu a fost trecută cu vederea în cadrul seminarului nici problema salariilor, care este una actuală și dureroasă pentru sindicaliștii din educație.
„Cel mai important ar fi
majorarea salariului nu doar la cadrele didactice, dar la toți angajații din învățământ, pentru că învățământul nu ar putea exista fără personalul auxiliar, fără contabili, asistente medicale. Acestea au salarii de 1100 de lei. Închipuiți-vă cum se lucrează și cum poți găsi un ajutor de educator într-o grădiniță cu o mie de lei salariu”, susține Margareta Sârbu.
Președinta Consiliului municipal Chiși-nău al Federației Sindicale a Educației și Științei a ținut să accentueze în context și despre standardele europene care se impun în învățământ, dar care sunt greu de implementat dacă avem carențe la capitolul remunerare.
„Noi tot timpul venim cu schimbări, cu reforme, pentru a avansa spre Europa, cerem calitate, competență, profesionalism, dar ca să ai aceste competențe și să obții calitate și rezultate de la elevi, în primul rând, trebuie să ai un salariu decent. Să nu stai cu mâna întinsă la părinți, pentru că din cauza sărăciei s-a diminuat și imaginea pedagogilor în fața părinților, a concetățenilor. În felul acesta, noi încercăm ca prin seminarele noastre, prin negocierile pe care le purtăm cu conducerea ministerului, a țării, împreună cu sindicatul de ramură, să obținem o îmbunătățire a nivelului de trai. Avem pregătite, de la 160 de organizații, deja și semnături pentru a ieși la acțiuni de protest dacă nu se majorează salariul”, a spus pentru „Vocea poporului” Margareta Sârbu.
Un alt subiect discutat în cadrul seminarului a fost cel despre contractul colectiv de muncă.
„Problema ar fi că unii lideri de sindicat poate că nu au înțeles până la sfârșit cum ar trebui să fie un contract colectiv de muncă: întocmit corect, conform cu legislația, să nu fie copiat, dar să fie individual la fiecare instituție în parte”, ne-a mai spus Margareta Sârbu.
Curioși să afle multe lucruri interesante
Printre novicii din sindicat am întâlnit-o și pe Anastasia Berejanschi, președinta comitetului sindical primar de la Centrul de Excelență în Industria Ușoară.
„Vreau să învățăm, pentru că sunt nerăbdătoare să cunosc ceva nou. Am primit recent votul de încredere al colectivului, sunt nouă în acest domeniu și sunt curioasă să aflu cât mai multe lucruri interesante, lucruri noi, care ar îmbunătăți măcar cât de puțin viața profesorilor. Ne-am confruntat cu nenumărate probleme. Una dintre acestea ar fi contractul colectiv de muncă, contractul individual de muncă, până și respectarea normelor muncii și multe alte probleme care țin nemijlocit de activitatea comitetului sindical, a liderului acestuia la nivel primar. În calitate de lider sindical, vreau să aduc cât mai multă informație, pentru că întotdeauna, când ești informat, ești cu un pas înainte. Evident că avem mari așteptări la remunerarea muncii, pentru că puterea de cumpărare cu salariul nostru, este foarte mică. Muncim foarte mult, dar ne ajunge pentru foarte puțin”, ne-a spus Anastasia Berejanschi.
Avem nevoie de susținerea sindicatului
Potrivit președintei comitetului sindical de la Liceul „Liviu Rebreanu”, Natalia Bernaz, în condițiile de astăzi, pedagogii au nevoie mult de susținerea sindicatelor.
„Există foarte multe întrebări la care nu cunosc răspunsul, iar acest seminar m-a ajutat nespus de mult, pentru ca ulterior să fiu un sprijin bun și colegilor mei. Noi, pedagogii, avem nevoie stringentă de susținerea sindicatelor, dat fiind faptul că imaginea noastră în societate e cam șifonată și e nevoie de timp și de susținerea acestora pentru a o reface”, ne-a spus Natalia Bernaz.
De asemenea, în cadrul seminarului, care a durat două zile, s-a discutat și despre timpul de muncă, dar și despre cel de odihnă, pentru că și la acest capitol apar destule probleme. Ce ar trebui să se întreprindă pentru a-i atrage pe tinerii specialiști în domeniul educației, este o altă problemă dureroasă care a fost inclusă în agenda seminarului.
„În urma implementării Codului edu-cației, tinerii specialiști din municipiul Chișinău primesc o indemnizație de 30 de mii de lei, în mod eșalonat. Și iată vrem să le aducem la cunoștință că mulți dintre ei nu cunosc că ar trebui să ia o îndreptare de la Ministerul Educației sau de la Direcția generală, apoi să vină să lucreze și, totodată, să beneficieze și de această indemnizație. Sunt și alte facilități de care beneficiază tinerii specialiști și pe care noi vrem să le scoatem în evidență”, ne-a mai spus Margareta Sârbu.
„Avem o adresare specială către liderii sindicali: odată ce au devenit lideri sindicali, să fie cu adevărat apărătorii acestei organizații, să învețe a negocia și a lucra cu angajatorul, să fie transparent bugetul destinat colectivului, să cunoască drepturile, iar prin asta să aducă învățământul la nivelul pe care ni l-am propus, la o calitate înaltă și la rezultatele scontate”, a conchis Margareta Sârbu.