În ultimele zile ale sesiunii parlamentare de vară, Parlamentul Republicii Moldova a adoptat o serie de modificări la actele legislative prin care se înlăturau unele lacune discriminatorii din legislaţia noastră în ceea ce privește asigurarea drepturilor sociale. În sfârşit, angajatele din organele de drept şi cele ale securităţii statului au fost repuse în drepturi egale cu celelalte salariate asigurate, care beneficiau de o indemnizaţie motivantă pe perioada concediului pentru îngrijirea copilului până la vârstă de trei ani. Astfel, dacă soţia este la întreţinerea soţului angajat, indemnizaţia de maternitate este atribuită pe numele soţiei după locul de muncă de bază al soţului.
Un aport considerabil în revendicarea acestui drept aparține, cu certitudine, Federaţiei Sindicatelor din Moldova „SINDLEX”, care, a solicitat, prin intermediul Organizaţiei de Femei, Executivului şi Legislativului de a modifica şi completa actele legislative speciale care reglementează raporturile de muncă şi drepturile salariale ale funcţionarilor cu statut special.
Despre cum a fost şi cât de lungă şi anevoioasă a fost calea spre obţinerea acestei victorii, am discutat cu Angela Otean, secretarul general al federaţiei, preşedinta Organizaţiei de Femei din cadrul Federaţiei „SINDLEX”, colonel în rezervă.
– Doamnă Otean, care au fost eta-pele de promovare a revendicări-lor în cauza?
– Din momentul constituirii organizației de femei în cadrul federaţiei, la prima şedinţă au fost punctate obiectivele ce urmau a fi discutate şi promovate la nivelul partenerilor noştri sociali, în cadrul comisiilor de negocieri şi, desigur, în timpul întâlnirilor cu persoanele cu drept de iniţiative legislative. De ani buni, doamnele din organele de drept, dând viaţă unui copil, la solicitarea concediului pentru îngrijirea copilului până la vârstă de trei ani, erau tratate ca și femeile neasigurate, adică primeau la fel ca și şomerii o indemnizație de 400 de lei şi doar pe o perioada de un an şi jumătate. Ca să fie mai clar, un psiholog dintr-o instituţie şcolară, la solicitarea concediului pentru îngrijirea copilului până la trei ani, fiind o persoană asigurată, i se stabilea o indemnizaţie de 30% din salariul mediu lunar calculat pe o perioada determinată, iar o polițistă psiholog, din serviciul protecţiei civile şi stărilor excepționale, din poliţia de frontieră sau din sistemul penitenciar, în aceeaşi situaţie, fiind prin legile speciale asigurată de stat, primea o palmă la figurat, fiind tratată în mod discriminator, cu 400 de lei. Acelaşi necaz îl avea şi salariatul la una din instituţiile respective în cazul în care soţia nu era angajată în câmpul muncii, era la întreţinerea acestuia şi, dacă năștea un copil, nu i se achita concediul de maternitate şi nu beneficia nici de celelalte drepturi pentru astfel de cazuri.
Am mers pe etape, adresându-ne tuturor actorilor care ar fi putut să ne ajute. La o şedinţă a Organizaţiei de Femei, am elaborat un apel, solicitând sprijinul partenerilor sociali şi înaintând revendicările ministerelor de resort, Guvernului, comisiilor parlamentare din domeniul de referinţă, fracțiunilor parlamentare, conducerii Parlamentului. Nu pot să afirm că deodată s-a rezolvat totul, anterior mai avusem câteva întâlniri cu conducerea parlamentului, care ne-a încurajat, spunându-ne că se lucrează în acest sens, dar carul se vede că era greu de urnit din loc. Ţin minte, la un moment dat, ne propuneam să mergem o delegaţie din mai multe mame poliţiste la o şedinţa a deputatelor, dar până la urmă am primit asigurările că iniţiativa legislativă a deputatei Valentina Buliga a fost înregistrată şi urmează calea juridică în comisiile parlamentare. Un an şi ceva a fost necesar pentru ca, în sfârşit, şi legiuitorii noştri să ajungă la convingerea că există semne de tratament discriminatoriu faţă de cei care prin lege sunt asiguraţi de stat şi care, deşi nu sunt plătitori la fondul social, au drepturi egale ca și toate femeile angajate în câmpul muncii. Pe această cale ţinem să-i mulţumim doamnei Buliga pentru implicare şi susţinere, precum și pentru abordarea corectă a problemei în comisiile parlamentare.
E un succes al insistenţei noastre şi o dovadă că, dacă
prezinţi argumente convingătoare, se pot schimba în mai bine lucrurile. Aici vreau să menţionez şi solidaritatea Consiliului de Femei din cadrul CNSM, care, prin preşedinta Liuba Rotaru, ne-a susţinut iniţiativa, acordându-i prioritate în a fi discutată la întâlnirile cu vicepreşedinta Parlamentului Liliana Palihovici, cu diferiţi miniştri şi deputaţi.
Dar cel mai mult le sunt recunoscătoare membrilor noştri de sindicat, doamnelor care au crezut în intenţia mea de a merge pe baricade, de a lupta cu mijloacele disponibile și legale, de a semna adresarea, de a apela către legiuitori. E un început, urmează şi alte iniţiative pentru a ajusta şi armoniza legislaţia cu standardele europene pentru binele omului muncitor.
– Şi care sunt următoarele iniţiative?
– La următoarea şedinţa vreau să propun colegelor mele un proiect de implicare a femeilor din sistemul organelor de drept, membre de sindicat, în evaluarea gradului de emigrare a tinerilor din țară, practic, a forţei de muncă, impactul pe termen scurt şi lung a acestui fenomen, precum şi a paşilor pe care ar trebui să-i facă partenerii noştri sociali, legislativul şi societatea civilă, pentru a consolida societatea şi a stopa regresul demografic şi pierderea forţei apte de muncă. În prezent, din ţară pleacă şi cei care sunt asiguraţi material şi financiar destul de bine, şi aici deja e o problemă, trebuie trase semnale de alarmă, este nevoie de atitudine şi implicare.
De asemenea, ne preocupă chestiunea privind majorarea salariului funcţionarilor cu statut special, care demult nu mai acoperă necesităţile pentru un trăi decent. Şi, desigur, ne gândim la revendicarea unui pachet de garanţii sociale echivalent cu gradul riscului profesional.
Cred că următoarele iniţiative vor conţine şi solicitarea introducerii tichetului de masă sau echivalentul lui şi identificarea posibilităţilor de legalizare a acestuia. Poliţiştii foarte des, în ultimul timp, se află la datorie ore bune peste program şi au nevoie de masă caldă şi apă potabilă.
– Calitatea dvs. de vicepreşedintă a Consiliului de Femei al CNSM a contribuit cumva la urgenta-rea soluționării problemelor, la implicarea în diverse proiecte, inclusiv cel discutat acum?
– Când am pornit cu apelul colectiv în instituţiile publice, eram membru simplu în Consiliul de Femei. Dar cred că şi atunci luam atitudine prompt în subiectele care erau în detrimentul salariaţilor. Nu voi fi de acord niciodată cu majorarea anilor de pensionare pentru femei sub pretextul respectării criteriului de gen, e absurd, în condiţiile nivelului scăzut de trăi al cetăţenilor din țara noastră. Cred că e o iniţiativa greşită, să ridici censul de pensionare motivând că persoanele care se pensionează rămân să muncească în continuare. Rămân, e adevărat, dar cauza e pensia mică, ce nu le permite să se întreţină, să beneficieze de o odihnă liniştită și bine meritată. Situaţia dramatică a fondului social nu poate fi stabilizată cu astfel de strategii, e nevoie de măsuri concrete pe termen lung, pentru a menţine forţa de muncă acasă, de a deschide locuri de muncă bine plătite, de a lupta cu economia subterană. Comparaţia cu ţările cu nivelul înalt de asigurare materială e greşită, noi trebuie să evaluăm realităţile noastre şi să elaborăm politici corecte şi coerente, conform situaţiei reale din ţară. Şi mai sunt convinsă de faptul că nimeni niciodată nu o să ne ajute să ieşim din criza actuală, politică, financiară, socială, dacă nu ne vom mobiliza noi înşine şi nu vom trece la treabă, la muncă cinstită şi la înlăturarea corupţiei. Corupţia pentru ţara noastră e fatală şi salariaţii trebuie să înţeleagă aceasta şi să ia atitudine. Salariul în plic prezumă o pensie mică!