
Foto: cugetliber.ro
Reformele începute de Serviciul Fiscal de Stat (SFS) în perioada 2014-2015 au adus rezultate palpabile. Pe timp de recesiune economică, răcire a consumului și instabilitate economică, aceste reforme au adus încasări suplimentare de 1,8-2,3 miliarde de lei la buget, deoarece s-a îmbunătățit interacțiunea cu contribuabilii și s-a redus timpul și costul achitării impozitelor. Concluziile se conțin într-un raport de evaluare publică realizat de Centrul Analitic Independent Expert–Grup cu suportul Ambasadei Suediei în Republica Moldova.
Reformele implementate de organul fiscal central al țării cu suportul Guvernului Suediei și al altor donatori (Banca Mondială, FMI, USAID/BRITE și UE) au vizat creșterea eficienței administrării fiscale și stimularea conformării voluntare prin facilitarea comunicării și interacțiunii între autoritățile de resort și contribuabili.
Declaraţiile în creştere, restanţele – în descreştere
În urma acestor reforme, potrivit autorilor raportului, interacțiunea cu contribuabilii s-a îmbunătățit prin reducerea numărului de controale, simplificării procedurilor fiscale și dezvoltării serviciilor online, care au accelerat comunicarea, completarea documentelor și procesarea cererilor fiscale. Drept rezultat, în 2015, numărul declarațiilor fiscale a crescut cu 20% față de 2014, iar pentru prima dată în istoria organului fiscal, volumul restanțelor a scăzut – cu tocmai 638,7 milioane lei față de 2014.
Tendințele pozitive au fost reflectate și în clasamentele internaționale. Raportul Doing Business al Băncii Mondiale menționează că numărul de plăți fiscale pe an s-au micșorat de la 49 în 2011 la doar 21 în 2016, în timp ce durata de achitare a impozitelor a scăzut de la 228 de ore la 186 în ultimii cinci ani.
,,Aceste îmbunătățiri s-au produs în paralel cu inițierea mai multor reforme de ameliorare a administrării fiscale și de stimulare a conformării voluntare, implementate de SFS cu sprijinul principalilor parteneri de dezvoltare ai Republicii Moldova. Dat fiind faptul că în perioada 2014-2015 nu au existat alți factori majori care au putut stimula colectarea impozitelor, putem considera în mod rezonabil că aceste performanțe se datorează în primul rând reformelor recente”, a menţionat directorul executiv Expert–Grup, Adrian Lupuşor, unul dintre autorii studiului.
Eliminarea constrângerilor
În acelaşi timp, studiul notează necesitatea eliminării principalelor constrângeri pentru a garanta ireversibilitatea reformelor inițiate. ,,Acestea se referă la mai multe dificultăți interne în cadrul organelor fiscale, legate de planificarea insuficientă a activităților, relocarea frecventă a angajaților în diferite locuri de muncă și departamente, lipsa unei raportări relevante și incertitudinea cu privire la obiectivele de muncă în rândul angajaților. Mai grav este faptul că administrația organului fiscal rămâne foarte dependentă de Ministerul Finanțelor, fapt care limitează semnificativ exercitarea atribuțiilor instituției respective. Eliminarea acestor provocări în viitorul apropiat ar putea plasa SFS într-un proces de dezvoltare durabilă, cu efecte pozitive pentru întreaga economie”, a spus Adrian Lupuşor.
Pe de altă parte, reprezentanţii Ministerului Finanţelor se arată
nedumeriţi de unele concluzii din raport.
Anul 2015 – punct de cotitură pentru conformarea fiscal
,,În mare parte, ceea ce intuiam noi am văzut acum şi în cifre. Unicul momentul care m-a făcut să mă gândesc e acel fapt menţionat în raport, precum că administrarea fiscală este prea influenţată de Ministerul Finanţelor (MF). Aş fi curioasă să aflu ce a stat la bazele acestei concluzii, pentru că, potrivit legii, imixtiunea Ministerului Finanțelor nu poate avea loc. Din punct de vedere structural, ministerul vine ca o persoană juridică, căreia îi este subordonat Serviciul Fiscal de Stat, şi vine doar cu aprobarea statutului de personal şi a structurilor organizatorice. În rest, ceea ce ţine de politica fiscală pentru mine este o administrare destul de clară”, a spus viceministrul Finanţelor, Veronica Vragaleva.
Potrivit aceluiaşi document, creşterea veniturilor fiscale ale SFS pe parcursul ultimilor doi ani a fost relativ echilibrată, fiind determinată de majoritatea impozitelor administrate de către instituţie. Aceasta denotă faptul că tendinţa respectivă a fost alimentată, mai curând, de factori orizontali şi nu de eventuale intervenţii izolate cu efect temporar.
În 2015, s-a putut observa cel mai bine impactul recentelor reforme din domeniul conformării fiscale. ,,În pofida situației economice dificile din acest an, nivelul încasărilor fiscale a depășit cu 6% nivelul din 2014, iar în trimestru întâi al anului 2015, atunci când se încasează impozitul pe venit, veniturile au crescut cu 28% față de trimestru întâi al anului 2014, și au depășit cu 66,3% pragul planificat pentru aceeași perioadă. Această creștere a avut loc datorită unei conformări fiscale mai bune, ca urmare a măsurilor de prevenire, implementate de SFS în anul 2015, care au vizat o serie de contribuabili aflați sub monitorizare: au fost trimise 4083 de scrisori de conformare, s-au organizat 2780 de mese rotunde cu managerii firmelor privind conformarea, au avut loc 1930 de seminare despre asistența metodologică și 1035 de vizite de consultare la contribuabili”, se precizează în raport.
În plus, pentru a crește șansele de depistare, SFS a pus accent pe sporirea rezultatelor controalelor fiscale. În 2015, pe fondul reducerii numărului de controale, a crescut rata de depistare a încălcărilor, în urma controalelor fiscale, de la 50,5% la 58,1% comparativ cu 2014.
Opinia sindicaliştilor
Vicepreşedintele Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova (CNSM), Sergiu Sainciuc, a salutat elaborarea acestui raport, menţionând că este un lucru foarte important, în contextul reformelor preconizate pe viitor, dar a avut şi câteva obiecţii.
„Privitor la impozitul pe venit. În 2015, s-au majorat colectările. Aici vreau să fiu înţeles corect. Poate au contribuit la asta şi acele modificări la Codul fiscal, când în 2015 s-a luat decizia ca indemnizaţia de concediere să fie impozitată, trecută la impozitul pe venit, ceea ce nu ştiu dacă este corect, pentru că aceasta este o sumă de compensare pentru faptul că salariatul şi-a pierdut locul de muncă, dar nu este o formă de salarizare. Din această indemnizaţie de concediere nu se achită contribuţii de asigurări, prime de asigurări medicale şi s-a luat decizia să fie achitat doar impozitul pe venit. Lucrul acesta trebuie să fie revăzut pentru viitor şi, cu atât mai mult, să se examineze impactul introducerii acestei modificări la Codul fiscal şi să vedem care au fost veniturile. De asemenea, eu aş solicita donatorilor să finanţeze Centrul Expert–Grup în continuare şi în contextul evaluării viitoarelor reforme prin prisma modificării legii 131. Cunoaştem numărul total al organelor de control care sunt în prezent, iar o bună parte dintre ele urmează să fie comasate, lichidate. Asta se referă şi la Inspecţia Muncii, la alte organe. Ar fi foarte bine să vedem care ar fi impactul acelor reforme în administrare şi asupra veniturilor din afaceri şi asupra muncii salariaţilor”, a spus Sergiu Sainciuc.
Raportul conţine evaluarea impactului net al reformelor respective. Analiza s-a bazat pe metode economice, statistice şi calitative, reflectând evoluţia sistemului fiscal în ultimii ani, accentul principal fiind pus pe colectarea impozitelor şi interacţiunea cu contribuabilii.
Succesul economic in cresteri si descresterea restantelor , deja ne vorbeste de o ordine a progresului si anume cind suntem spre ocale de investitii din extern.
Reforma fiscala sau poate inlaturarea lui Filat de la guvernare e efectul ce a majorat veniturile?