Sindicaliştii nu vor susţine măsurile asumate de Guvernul ţării noastre faţă de Fondul Monetar Internaţional, dacă acestea vor tăia din drepturile şi garanţiile salariaţilor. Acest lucru a fost anunţat de reprezentanţii Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova în cadrul unei întrevederi avute, zilele trecute, cu membrii echipei de experţi ai FMI, care s-a aflat la Chişinău în perioada 5-15 iulie. La rândul lor, experţii FMI s-au declarat conştienţi de faptul că angajamentele care nu se bucură de susţinere la nivel de ţară nu au nici sorţi de izbândă.
Este clar că, în situaţia actuală, fără susţinerea structurilor financiare internaţionale, R. Moldova nu se poate dezvolta, a remarcat Mihail Hîncu, vicepreşedinte al CNSM, în cadrul întrevederii respective. În opinia sa, pe parcursul ultimilor ani, în ţara noastră lucrurile nu au evoluat într-o direcţie adecvată. Şi, dacă ar fi existat un grad mai înalt de monitorizare din partea FMI şi a Băncii Mondiale a îndeplinirii angajamentelor asumate, multe dintre problemele actuale ar fi fost evitate.
„Noi, reprezentanţii sindicatelor, suntem parte a societăţii şi organizaţia care apără drepturile salariaţilor. Nu întotdeauna suntem la curent cu angajamentele asumate de Guvern faţă de FMI. De aceea, vrem să vă aducem la cunoştinţă că nu vom fi de acord cu măsurile convenite, dacă acestea vor minimaliza garanţiile şi drepturile salariaţilor. De obicei, sunt cerute optimizări şi reduceri de cheltuieli care, până la urmă, duc la lichidarea de funcţii şi la limitarea în drepturi a salariaţilor”, a menţionat Mihail Hîncu.
Unul dintre obiectivele FMI este asigurarea unui nivel înalt de ocupare a forţei de muncă. În ţara noastră, acest indicator este în prezent de aproximativ 38 la sută, în timp ce, în ţările Uniunii Europene, e mai mare de 60 la sută. Pentru a îmbunătăţi această stare de lucruri, este necesar
să fie create noi locuri de muncă, să fie majorate salariile, să fie create condiţii adecvate de lucru şi, în acest fel, să fie motivaţi oamenii să nu plece peste hotare.
Salariul minim
pe ţară abia de acoperă jumătate din minimul
de existenţă
Mihail Hîncu a accentuat că lucrătorii din ţara noastră sunt remuneraţi insuficient. Astfel, salariul minim pe ţară este în prezent de 45 de euro, în timp ce în România, de exemplu, acesta este de 276 de euro lunar, iar în Bulgaria – de 215. Totodată, pornind de la faptul că minimul de existenţă se ridică la aproximativ 83 de euro, salariul minim abia de acoperă jumătate din acesta. Sindicaliştii insistă însă ca acest cuantum minim să fie calculat în funcţie de salariul mediu şi să constituie 50-60 la sută din valoarea acestuia, în corespundere cu normele europene.
O altă preocupare a sindicaliştilor ţine de ponderea mare a economiei informale, care constituie 35-40 la sută şi chiar mai mult. Un studiu recent a arătat că, din această cauză, Guvernul ratează anual venituri bugetare de 15-20 mlrd. de lei, mijloace suficiente pentru majorarea salariului minim şi a pensiilor. Cu toate acestea, acţiunile prevăzute într-un program guvernamental de combatere a economiei informale, elaborat la insistenţa sindicatelor, au fost realizate doar sporadic.
În prezent, în ţara noastră este elaborat un nou sistem de pensii. Problema constă în faptul că 90 la sută din pensiile achitate acum în ţara noastră nu acoperă minimul de existenţă. În aceste condiţii, pensionarilor nu le ajung bani nici pentru alimente, a apreciat Mihail Hîncu.
Motive de îngrijorare
Stârneşte îngrijorare şi nivelul de impozitare a persoanelor fizice. În legătură cu aceasta, sindicatele nu susţin iniţiativa Guvernului de a institui un impozit unic pentru toate categoriile de salariaţi şi pledează pentru aplicarea diferenţiată a impozitelor.
Astfel, reprezentanţii salariaţilor optează pentru aceea ca minimul de existenţă să nu fie impozitat în general, iar grila actuală de 18 la sută să fie micşorată până la 12 la sută pentru lucrătorii cu venituri mici şi majorată pentru cei cu salarii mari. Şi atunci vor fi bani în bugetul de stat şi va fi o solidaritate în aplicarea impozitării persoanelor fizice.
O altă problemă ţine de activitatea Inspectoratului de Stat al Muncii care cade sub incidenţa moratoriului asupra controalelor de stat, instituit de Guvern. Limitarea atribuţiilor acestei structuri sau desfiinţarea ei ar fi o mare greşeală. Mihail Hîncu a subliniat că sindicatele nu se opun micşorării numărului de instituţii cu funcţii de control, cu excepţia Inspectoratului de Stat al Muncii.
„Acum, în majoritatea ramurilor economiei naţionale se resimte un deficit acut de specialişti, iar degrabă nici braţe de muncă necalificate nu vor mai fi îndeajuns. În ţară au rămas mai mult bătrânii, copiii şi salariaţii din sfera bugetară, dar mai puţin cei care produc bunuri materiale”, a concluzionat Mihail Hîncu.
Poziţia experţilor FMI
Dacă pornim de la ideea că Guvernul îşi va asuma anumite angajamente, care din punct de vedere social nu vor fi acceptabile, ar însemna să mergem din start pe o cale greşită, a subliniat, la rândul său, Ivanna Vladkova-Hollar, şefa echipei de experţi ai FMI.
Un Guvern, atunci când îşi asumă responsabilitatea pentru un program de măsuri, nu doar semnează un astfel de document. Dacă acele angajamente nu vor fi susţinute la nivel de ţară, peste câţiva ani, ele vor avea un efect invers, a apreciat Ivanna Vladkova-Hollar.
„Speranţa mea este că noi vom veni cu un diagnostic al problemelor din Republica Moldova, ca apoi ambele părţi să ajungă la un acord şi să fie elaborată o viziune comună asupra căilor ce vor trebui urmate în viitor”, a remarcat reprezentanta FMI.
Ivanna Vladkova-Hollar a mai adăugat că FMI acordă asistenţă ţărilor care, dintr-un motiv sau altul, se pomenesc fără asistenţă financiară externă.
Atenuarea riscurilor
„Noi am venit pentru a analiza motivele din care au dispărut investitorii şi au plecat ceilalţi donatori externi din Republica Moldova. Răspunsul este la suprafaţă. Pierderea încrederii se datorează unei guvernări proaste în domeniul economic, al fraudelor şi pierderilor financiare, precum şi corupţiei. Mă refer, în special, la evoluţiile din sectorul bancar care au început la sfârşitul anului 2014”, a precizat şefa echipei de experţi a FMI.
În aceste condiţii, obiectivul de bază al programului care va fi încheiat de FMI cu Guvernul va fi de a reduce riscurile principale pentru creşterea economică, crearea a noi locuri de muncă etc. Scopul principal este să fie restabilită buna guvernare a ţării şi să fie reduse riscurile ce provin, în principal, din sectorul bancar.
„Noi suntem de acord, în mare parte, cu motivele de îngrijorare împărtăşite de reprezentanţii CNSM. Cât priveşte majorarea pensiilor, suntem în favoarea unor astfel de plăţi mai mari. În acelaşi timp, acest lucru nu trebuie să afecteze caracterul sustenabil al sistemului de finanţe publice, care să permită achitarea acestor pensii pe termen lung. O altă chestiune importantă ţine de economia informală şi cred că incorporarea acesteia în sectorul formal va fi parte a strategiei prin care vor fi majorate pensiile”, a concluzionat Ivanna Vladkova-Hollar.
Priorităţi sindicale
În context, Sergiu Sainciuc, vicepreşedinte al CNSM, a accentuat importanţa ca reformele din domeniul administrării fiscale să fie continuate. Un studiu lansat recent la Chişinău a arătat că, prin măsurile de îmbunătăţire a administrării fiscale, în 2015, în bugetul de stat au fost colectate venituri suplimentare de aproximativ 700 mln. de lei. Totodată, factorii de răspundere au ajuns la concluzia că, prin continuarea acestei reforme, veniturile la bugetul de stat ar putea fi cel puţin dublate.
„Se presupune că toate rezervele sunt în economia informală. Noi considerăm că structurile fiscale, împreună cu Inspectoratul de Stat al Muncii, trebuie să fie instituţiile de bază care să combată acest fenomen”, a menţionat Sergiu Sainciuc.
În cadrul aceleiaşi întrevederi, experţii FMI au mai fost informaţi de către Dumitru Ivanov, preşedintele Federaţiei Sindicale a Educaţiei şi Ştiinţei despre problemele existente în sistemul de învățământ, precum şi despre îngrijorările sindicaliştilor legate de regimul actual al controalelor de stat, ponderea înaltă a muncii nedeclarate în industria uşoară dar şi preconizata reformă a administraţiei publice din ţara noastră. În context, Ana Selin, preşedinta Federaţiei „Sindindcomservice”, s-a referit la necesitatea dezvoltării economiei şi a industriei şi la posibila privatizare a unore servicii publice, cum este cel de alimentare cu apă.
Iarasi socialistii sunt impotriva oricarui proiect de dezvoltare.Pentru ce dar ii mai platim? Pentru ce stau si strica aerul in Parlament?
E clar ca un acord cu FMI presupune o serie de angajamnete si masuri de austeritate, dar cetatenii trebuie sa inteleaga ca aceste masuri se iau in interes national cu avantaje pe termen lung.
Pai angajamentele nu sunt in defavoarea salariatilor, din contra, sunt in favoarea lor. Deja vedem ca salariile cresc, conditiile de munca se imbunatatesc, deci nu inteleg de ce sindicalistii fac zarva in zadar. Acordul cu FMI este cel mai important la moment pentru Moldova, de aceea Sindicalistii trebuie sa se conformeze si sa sustina in totalitate actiunile guvernului, daca doresc cu adevarat ca tara noastra sa se dezvolte.