
Foto: graiulsalajului.ro
Reconcilierea vieții de familie cu cea profesională, reformarea concediului de îngrijire a copilului, a concediului parental, extinderea serviciilor de creșă – acestea, dar și alte subiecte au fost discutate zilele acestea în cadrul Forului de Politici Publice cu genericul: „Cum asigurăm o piață a muncii prietenoasă mamelor și taților?”.
Evenimentul a avut drept scop identificarea unor propuneri de îmbunătățire a cadrului legislativ, care să permită concilierea activității profesionale cu viața familială. La dezbateri au participat deputați, reprezentanți ai ministerelor de profil, ai Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova și patronatelor, ai societății civile și ai partenerilor de dezvoltare.
Ministerul Educației elaborează un set de acte normative pentru a îmbunătăți situația în domeniul educației copiilor cu vârsta de până la trei ani, care urmează a fi pregătit până în noiembrie 2016.
Ministerul Educației are elaborate standarde de învățare și dezvoltare a copilului de la naștere până la vârsta de șapte ani. A fost revizuit Regulamentul instituțiilor de educație timpurie, precum și curriculumul educației timpurii, inclusiv pentru vârsta de până la trei ani. Recent, a fost definitivată Strategia de dezvoltare a abilităților și competențelor parentale pe anii 2016-2022. A fost susținută inițiativa ca pentru copiii de trei ani să fie create servicii educaționale finanțate de la bugetul de stat, dar care să asigure în același timp servicii de calitate pentru toți copiii (spații prietenoase, dotări corespunzătoare vârstei și nivelului de dezvoltare al copiilor, personal calificat și motivat să lucreze la standardele solicitate, părinți cu abilități parentale dezvoltate), pentru care sunt necesare investiții substanțiale.
Totodată, s-a menționat că sunt necesare investiții substanțiale pentru renovarea spațiilor și crearea infrastructurii adecvate (apă curentă, apă caldă, canalizare, terenuri de joacă și sport); dotarea instituțiilor de educație timpurie cu mobilier adecvat pentru copii, jucării, cărți, materiale didactice, mijloace tehnice, atribute de joc și sport conform standardelor minime necesare; dezvoltarea infrastructurii acestor instituții și a serviciilor specializate incluzive pentru copiii cu dizabilități (inclusiv adaptarea mediului fizic, crearea serviciilor psihologic, logopedic, kinetoterapeutic, angajarea specialiștilor) – modele pilotate. Partenerii de dezvoltare, ai sindicatelor și patronatelor, precum și reprezentanții societății civile, au salutat propunerile autorităților, exprimând-și disponibilitatea de a contribui la îmbunătățirea situației în domeniul îngrijirii copiilor cu vârsta de până la trei ani, astfel încât fiecare copil să beneficieze de servicii educaționale de calitate.