
Foto: unian.net
Pe 13 ianuarie 2016, Consiliul de administrație al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a modificat Metodologia de calculare și aplicare a tarifelor reglementate la gazele naturale. Sau, cum au declarat experţii din domeniul dat, a fost abrogat amendamentul Furdui. Ce prevedea acesta şi care au fost implicaţiile aplicării lui?
Ce înseamnă amendamentul Furdui?
Cu aproape un an şi jumătate în urmă, mai exact, la 11 iulie 2014, înainte de a pleca în vacanţa de vară, parlamentarii moldoveni au operat o serie de modificări şi completări la Legea cu privire la gaze naturale. Unul dintre aceste amendamente a fost făcut la propunerea deputatului PLDM Simion Furdui, fost director al companiei „Moldovagaz”, potrivit căruia conceptul de furnizare şi serviciile de transportare internaţională a gazelor naturale în regim de tranzit pe teritoriul Moldovei a fost eliminat din Legea cu privire la gaze naturale.
Specialiştii, experţii din sfera respectivă au tras semnale de alarmă, avertizând că amendamentul deputatului Simion Furdui ar putea avea consecințe grave pentru ţară, mai cu seamă pentru consumatorii autohtoni de gaze naturale. De exemplu, se spunea că ANRE, care este responsabilă de tot ce se întâmplă în sectorul respectiv al economiei naţionale, nu va putea interveni pentru a dicta politica statului nostru în ceea ce priveşte tranzitul de gaze naturale pe teritoriul Moldovei. Astfel încât monopolistul rus „Gazprom” în domeniul livrării gazelor naturale ar putea să-şi impună propriile condiţii, tocmai făcând referinţă la lipsa unei reglementări în legislaţia moldovenească privind tranzitul de gaze naturale pe teritoriul ţării noastre. Deci, unul dintre cele mai grave efecte ale votării respectivului amendament la Legea cu privire la gaze naturale de către Parlament ar fi fost dezavantajarea ţării noastre la negocierile cu Federaţia Rusă privind achiziţiile de gaze naturale.
Consumatorii riscau să plătească pentru companiile străine
De asemenea, eram avertizaţi că majorarea tarifelor la gaze naturale ar putea fi resimţită în timpul cel mai apropiat de către sute de mii de moldoveni, în calitatea lor de consumatori, ceea ce s-a și întâmplat în a doua jumătate a anului trecut, când a fost scumpit acest tip de combustibil. Or, după cum explicau specialiştii
din domeniu, orice ţară sau companie străină, care se foloseşte de reţeaua noastră de transportare a gazelor naturale, plăteşte un tarif de aproape 20 de lei pentru fiecare mie de metri cubi de combustibil. În total, prin gazoductele de pe teritoriul Moldovei, gestionate de SRL „Moldovatransgaz”, sunt transportate anual aproximativ 20 de miliarde de metri cubi de gaze naturale. Doar mai puţin de 1 miliard de metri cubi revine consumatorilor moldoveni din partea dreaptă a Nistrului, ceea ce înseamnă că ei achită doar cinci procente din costul total al transportului de gaze naturale pe teritoriul Republicii Moldova, adică proporţional volumului de gaze transportate. În timp ce străinii plăteau restul 95 la sută din costul total al transportului de gaze pe care-l suporta SRL „Moldovatransgaz”.
Însă, după ce parlamentarii noştri au votat amendamentul cu pricina, ANRE nu va mai avea dreptul să includă în calculul tarifar volumele de gaze naturale transportate pe teritoriul Moldovei în regim de tranzit. Mai mult ca atât, exista riscul ca SA „Moldovagaz” să ajungă la înţelegeri dubioase cu „Gazprom”, în urma cărora costul total al transportului de gaze naturale prin gazoductele noastre să fie puse în cârca consumatorilor moldoveni din partea dreaptă a Nistrului. Aşadar, după calculele experţilor, drept urmare a modificării operate de către Parlament la Legea cu privire la gaze naturale, tariful pentru transportul gazelor naturale ar putea creşte de peste 10 ori, ceea ce va însemna că populaţia ţării va plăti adăugător aproape 200 de milioane de lei anual.
Decizia ANRE promite reducerea tarifelor la gaze naturale
Acum, după ce a fost modificată Metodologia de calculare și aplicare a tarifelor reglementate la gazele naturale, ANRE va reglementa integral activitatea operatorului rețelei de transport prin stabilirea tarifului unic pentru prestarea serviciului de transport al gazelor naturale, indiferent de destinaţia transportării gazelor naturale (transportul pentru consumatorii din ţară sau pentru transportul fluxurilor transfrontaliere de gaze naturale). Din conținutul noțiunii de „transport al gazelor naturale” au fost excluse cuvintele: „și serviciile de transportare internațională a gazelor naturale în regim de tranzit”.
Adică, amendamentul deputatului Simion Furdui la Legea cu privire la gaze naturale a fost eliminat totalmente, ceea ce va permite, conform asigurărilor date de ANRE, acoperirea cheltuielilor necesare și justificate ale operatorului rețelei de transport și a altor titulari de licență din sectorul de gaze naturale pentru desfășurarea activităților reglementate, întrucât vor avea posibilitatea să-şi acopere toate cheltuielile suportate la desfăşurarea acestor activități. Dar cel mai important pentru noi, consumatorii de gaze naturale, este faptul că aplicarea noilor prevederi ale metodologiei tarifare va conduce la micșorarea tarifului pentru serviciul de transport al gazelor naturale şi, în ultimă instanţă, la scăderea costului final de furnizare a gazelor naturale în casele noastre. Astfel, unii experți au estimat că tariful pentru gazele naturale ar putea să se micşoreze cu aproximativ 5%. Ar fi de amintit că, la 13 noiembrie anul trecut, ANRE a majorat tariful la gazele naturale cu 9,8 la sută. Acum, pentru un volum mai mic de 30 m cubi de gaze naturale, consumatorii casnici achită 6,55 lei pentru un metru cub. Iar pentru consumul de peste 30 de metri cubi plătim câte 6,83 lei pentru fiecare metru cub.
ANRE a anunţat că va demara procedura de revizuire a tarifelor la gazele naturale pentru anul 2016 după ce vor intra în vigoare modificările și completările operate în Metodologia de calculare și aplicare a tarifelor reglementate la gazele naturale, adică după publicarea în „Monitorul Oficial”.
SA„Moldovagaz” se opune deciziei ANRE
Însă, decizia Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică de săptămâna trecută i-a nemulţumit pe conducătorii „Moldovagaz”. Reprezentanții acestei întreprinderi se plâng că, urmare a anulării amendamentului Furdui, veniturile companiei vor scădea. A fost făcută publică declaraţia lui Oleg Beşleagă, şeful Direcţiei finanţe de la SA „Moldovagaz”, care spune că, în cazul aplicării unui tarif unic, întreprinderea „Moldovatransgaz” va obţine venituri mai mici decât acele care se calculează, motivul fiind, în opinia sa, faptul că întreprinderea „Moldovatransgaz” obține doar acele venituri pe care le achită „Gazprom” pentru aceste servicii.
Dar reprezentantul „Moldovagaz” este contrazis de specialiștii de la ANRE. Bunăoară, Marcela Zubatâi, reprezentantul ANRE, a spus că demnitarii SA „Moldovagaz” induc lumea în eroare, speculând falimentul acestei întreprinderi. Ea a explicat că toate costurile „Moldovatransgaz” sunt acoperite, iar pierderile le suportă partea care a încheiat contract direct cu „Gazprom”.
Există şi alte temeiuri pentru ieftinirea gazelor naturale
Ar mai fi de spus că abrogarea amendamentului Furdui la Legea cu privire la gaze naturale nu este unicul temei pentru reducerea tarifului la gazele naturale. Preţul petrolului scade vertiginos pe pieţele internaţionale. Acesta a ajuns în ultimele zile mai jos de 30 de dolari SUA pentru un baril, adică de câteva ori mai mic decât acum un an sau doi. Însă, precum se ştie, tarifele la gaze se calculează în funcţie de cele pentru petrol. Aşa că, chiar dacă leul moldovenesc s-a devalorizat simţitor în comparaţie cu dolarul american, monedă în care se calculează contractele de furnizare a gazelor naturale, oricum prăbuşirea preţurilor mondiale la petrol este mai adâncă decât căderea monedei noastre naţionale în comparaţie cu dolarul SUA, ceea ce ne îndreptăţeşte să cerem nişte tarife mai mici la gaze naturale.