
Foto: vocea.md
Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova a înaintat un şir de propuneri pentru a fi incluse în proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Codului muncii.
Astfel, membrii Comitetului Confederal al CNSM au propus ca modificarea alin. (1) al art. 87 din Codul muncii: „art. 86, alin. (1), lit. c), d), e), g) şi h)” se fie substituită prin cuvintele „art. 86, alin. (1), lit. c), e) şi g)”. Prin aceasta, concedierea salariaţilor membri de sindicat cu acordul preliminar scris al organului sindical din unitate se va face numai în cazurile stipulate la art. 86, alin. (1), lit. c), e) şi g).
Aceste propuneri ale Comitetului Confederal al CNSM, fiind susţinute de partenerii sociali (Guvern, Patronat), au fost incluse în varianta precedentă a proiectului de Lege pentru modificarea Codului muncii. Prin urmare, expunerea din alin. (1) al art. 87 al proiectului avizat în redacţia propusă: „Concedierea salariaţilor membri de sindicat se admite cu consultarea prealabilă a organului (organizatorului) sindical din unitate” este respinsă. Acceptarea unei astfel de modificări ar diminua considerabil nivelul de protejare a drepturilor şi intereselor de muncă ale salariaţilor.
De asemenea, este necesar să fie excluse cuvintele „prevăzute de fişa postului” de la lit. c) din art. 88, alin. (1). Argumentele aduse în susţinerea acestei propuneri sunt:
1) Codul muncii, care stă la baza reglementării raporturilor de muncă, nu prevede noţiunea de „fişa postului”;
2) Potrivit art. 5, lit. j) din Codul muncii, unul din principiile de bază ale reglementării raporturilor de muncă este îmbinarea reglementării de stat şi a reglementării contractuale a raporturilor de muncă;
3) În acest sens, art. 49, alin. (1)
din Codul muncii dispune că conţinutul contractului individual de muncă (inclusiv atribuţiile funcţiei, drepturile şi obligaţiile salariatului şi ale angajatorului) este determinat prin acordul părţilor, ţinându-se cont de prevederile legislaţiei în vigoare;
4) Noţiunea de „fişa postului” se utilizează doar în textul Legii „Cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public”, nr. 158/2008, ca lege specială, deşi aceasta nu defineşte noţiunea dată. Pornind de la prevederile Legii nr. 158/2008, se constată că fişa postului este un act administrativ, emis de conducătorul autorităţii publice prin care se stabilesc drepturile şi atribuţiile funcţionarului public şi care se anexează la actul administrativ de numire. Această situaţie de reglementare a raporturilor de muncă contravine procedurii de angajare sau de încheiere a contractului individual de muncă în condiţiile prevăzute de Codul muncii.
5) Introducerea noţiunii de „fişa postului” în Codul muncii va afecta considerabil nu numai procedura de încheiere, dar şi cea de executare a contractului individual de muncă. Or, această noţiune ar încuraja angajatorii să încalce drepturile şi interesele de muncă ale salariaţilor care activează în temeiul unui contract individual de muncă, conform Codului muncii. O altă propunere de modificare din proiect, care se cere a fi exclusă, este cea de la punctul 32 privind modificarea art. 204, alin. (1), potrivit căreia cuvintele „de comun acord cu reprezentanţii salariaţilor” să fie substituite cu sintagma „după consultarea reprezentanţilor salariaţilor”.
Referitor la această propunere de modificare a art. 204, alin. (1) din Codul muncii, Comitetul Confederal al CNSM s-a pronunțat împotrivă (Hotărârea nr. 12-2 din 17.07.2013), care ulterior a fost adusă la cunoştinţa membrilor grupului de lucru tripartit prin demersul nr. 04-14/668 din 18.07.2013, înaintat Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei de către CNSM.
Prin urmare, CNSM respinge propunerea de modificare a art. 204, alin. (1) şi cere să fie exclus pct. 32 din proiect. Argumentarea precum că această modificare are drept scop aducerea în concordanţă a prevederilor art. 204, alin. (1) cu cele din art. 42, alin. (2), lit. b) din Codul muncii este nefondată, deoarece ultimele includ şi alte forme de participare a salariaţilor în administrarea unităţii.