
Foto: agentia.org
„Stimaţi jurnalişti,
Am observat că în ultimul timp, prin diferite marketuri şi supermarketuri, data fabricării anumitor produse alimentare, inclusiv mezeluri, crenvurşti, este indicată prin intermediul unor etichete de dimensiuni mici care conţin doar o anumită cifră și sunt încleiate de către vânzători. În multe cazuri, produsul este ambalat de către producător, dispune de etichetă pe care este rezervat locul pentru data fabricării, care lipseşte şi este înlocuită cu astfel de foiţe. Acestea cad foarte uşor şi sunt încleiate şi reîncleiate, în orice moment, de lucrătorii de prin magazine chiar în văzul clienţilor. V-aş fi recunoscător dacă aţi afla în ce măsură se încadrează în prevederile legii această practică. Vă mulţumesc anticipat.
Cu respect, Ion Caşu, or. Chişinău”
Şeful Direcţiei produse alimentare şi servicii a Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor, Grigore Caţer, a precizat pentru „Vocea poporului” că toate produsele plasate pe piaţă trebuie să fie etichetate în conformitate cu Legea privind protecţia consumatorilor şi Legea privind produsele alimentare. Art.25 al Legii privind protecţia consumatorilor prevede că eticheta produsului expus spre comercializare trebuie să conţină un şir de informaţii, printre care şi termenul de valabilitate, precum şi data fabricării, care sunt marcate de producător.
Etichetate de producător
Toate produsele care nimeresc în unităţile comerciale trebuie să fie etichetate numai de producător şi în niciun caz de comerciant, a accentuat reprezentantul Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor. Dacă producătorii admit ca aplicarea etichetelor să fie efectuată de vânzător, este încălcare. De asemenea, actele normative în vigoare prevăd că toată informaţia care se conţine pe etichetă trebuie să fie foarte clară, explicită, lizibilă pentru ca, atunci când intenţionează să procure un produs, consumatorul să nu fie indus în eroare.
Totodată, este strict interzis prin lege ca vânzătorii să modifice informaţiile referitoare la termenul de valabilitate al unui produs alimentar. Comercializarea oricărui produs fără a fi marcat de producător reprezintă o încăcare directă a legii şi pentru aceasta sunt prevăzute sancţiuni. În acest caz, penalitatea aplicată producătorului este dublă faţă de cea care este atribuită comerciantului. Astfel, amenda pentru marcarea neconformă de către producător este de circa 10 mii de lei şi de până la 3600 de lei – pentru vânzător. În acelaşi timp, lipsa datei producerii sau a termenului de valabilitate este un temei pentru a depune o reclamaţie la Agenţia pentru Protecţia Consumatorului. În baza acesteia, va fi iniţiată o verificare din partea inspectorilor la unitatea comercială şi, în prezenţa actului de control care confirmă comiterea încălcării sesizate, consumatorul se poate adresa în instanţa de judecată pentru a pretinde compensarea prejudiciilor cauzate. Conform Legii despre protecţia consumatorilor, mărimea acestui prejudiciu este stabilită de instanţa de judecată.
Preambalarea în casserole
Un alt tip de abateri îl reprezintă preambalarea unor produse, printre care: biscuiţii sau napoletanele în anumite caserole.
Acestea sunt cântărite prin intermediul unor unităţi de măsurare a greutăţii care sunt dotate cu programe ce imprimă data punerii pe cântar, preţul unui kilogram şi al cantităţii preambalate, dar nu scrie nimic despre data fabricării.
Etichetele provenite de la aceste cântare conţin informaţii care pot induce consumatorul în eroare şi constituie o încălcare pentru care inspectorii aplică deseori sancţiuni.
Unele supermarketuri care au fost amendate mai aplică acum pe partea de jos a caserolei încă o etichetă cu informaţia iniţială privind denumirea produsului, ingredientele folosite în procesul tehologic, producătorul şi tot ce este prevăzut de lege, a mai menţionat Grigore Caţer.