
Foto: vocea.md
Într-o societate în care Codul Educației nu este adoptat, în care profesorii dictează conspecte întregi la prelegeri ce devin plicticoase, elevii și studenții învață materia pe de rost la examane, educația nonformală este un know-how al învațământului moldovenesc. O practică de succes peste hotare, la noi, în Moldova, metodele de predare și instruire nonformală abia se conturează.
Liceul ”Mihai Viteazul” din capitală poate fi considerat un liceu care folosește cu dibăcie practicile educației nonformale. Cei 1488 de elevi care învață în școală sunt împărțiți în clase cu profil umanist și real. La ciclul gimnazial, cei dornici de metodele nonformale de învățare și deprindere a unor noi abilități o pot face alegând clase cu profil coregrafic, teatral sau sportiv.
Practici nonformale cu ajutorul artei
Educația nonformală, prevăzută și în Programul de Dezvoltare a Liceului, și-a confirmat avantajele sale, începând cu 2006.
![]() |
Există o reticență din partea profesorilor care nu recunosc importanța educației nonformale |
”Liceul Teoretic,,Mihai Viteazul” a inițiat mai multe acțiuni, un exemplu în acest sens este proiectul cu genericul: ,,Instituția modernă și pedagogul: tehnologii, parteneriat cu alți factori sociali”. Un rezultat al proiectelor nonformale este succesul obținut în 2013. Elevii, în calitate de autori ai Proiectului Ecologic, au obținut un premiu la concursul municipal. Din cei 50 de mii de lei, premiul Primăriei, s-au procurat calculatoare noi”, a mărturisit directoarea liceului, Nelly Berezovschi.
Psihologii susțin practicile educației nonformale
Psihologii sau psihopedagogii cred că practicile educației nonformale aduc doar beneficii copiilor. Dorina Brânză este psiholog la un liceu din capitală. ”Cred în beneficiile educației nonformale, care contribuie la dezvoltarea abilităților sociale, a încrederii în sine, a creativității. Programele care se bazează pe educația nonformală oferă copiilor atât informații de cultură generală, cât și un model de comportament pozitiv. Copiii învață prin joc, cu ajutorul artei descoperă lumea, făcând activități practice și în așa fel își formează abilități de lider”, a menționat psihologul.
”De fiecare dată, când mi se solicită o evaluare psiho-educa-țională a unui copil, recomand implicarea copilului într-un program educațional extrașcolar. Indiferent dacă vorbim de o tulburare afectivă sau de o deficiență intelectuală sau, pur și simplu, de o lipsă a stimulării intelectuale, copiii au numai de câștigat, participând la un astfel de program educațional”, a adăugat Dorina Brânză.
Definiție confuză a educației nonformale dată de minister
Educația nonformală (ENF), ca parte integrantă a învățării pe tot parcursul vieții, permite atât tinerilor, cât și adulților, să-și perfecționeze competențele, adaptându-le la realitățile pieței forței de muncă. O parte bună din dezvoltarea educației nonformale este realizată de către sectorul asociativ de tineret, echipe de formatori și traineri, specialiști, voluntari.
”Chiar dacă se știe de educația nonformală, aceasta este greșit interpretată, unii o definesc ca voluntariat, alții ca fiind un concept de “learn by doing”, până și la nivel de instituții centrale ENF este privită diferit”, declară secretarul general al Consiliului Național al Tinerilor din Moldova (CNTM), Alex Petrov.Recent, Ministerul Educației (ME) a oferit o primă definiție a ENF în Codul Educației. |
Definiția dată de ME nu corespunde cu cea a Consiliului Europei, mai mult ca atât, nu este stabilită o diferență clară dintre educația nonformală și cea informală. “Definiția Educației nonformale și informale din Codul Educației generează confuzii și formează o viziune greșită atât în rândul autorităților de profil, cât și al beneficiarilor ENF”, adaugă Petrov. În 2008, fostul Minister al Educației și Tineretului a elaborat Strategia de Modernizare a Sistemulu Educației nonformale din Republica Moldova. Acest document, care urma să fie adoptat, reflecta educația nonformală prin prisma sistemului de învățământ curricular şi oferea aceeași definiție a ENF ca și în prezentul Cod al Educației.
Educația nonformală – promovată insuficient de autorități
Din 2009, după separarea Ministerului Tineretului de cel al Educației, de dezvoltarea și promovarea educației nonformale sunt responsabile ambele ministere. Ministerul Tineretului și Sportului se focalizează pe centrele de tineret, sectorul asociativ de tineret și voluntariat, pe când Ministerul Educației încearcă să propună tinerilor activități și după ciclul formal care ar dezvolta abilitățile profesionale.
“Educația nonformala nu este mai bună sau mai rea decât cea formală, este o metoda diferită care permite a-ți dezvolta competențele, dar și a-ți pune în practică “teoria”, obținută în sistemul curricular. ENF implică tinerii în activitățile socio-economice ale societății, dezvoltându-le abilitățile de comunicare, studierea limbilor străine, lucru în echipă, planificarea strategică, abilități care ar putea răspunde la necesitățile curente ale pieței de muncă și tendințelor de dezvoltare a societății actuale”, a specificat Alex Petrov.

Foto: Arhiva liceului ”Mihai Viteazul” din Chișinău
”Elevii, studenții, voluntarii se implică în activități de acest gen. Problema rezidă în faptul că ENF nu este promovată și instituționalizată. Acest lucru implica eforturi atât din partea ministerelor de resort, cât și a politicienilor, care nu înțeleg suficient de bine importanța acestui termen. Există încă o reticență la nivel local din partea profesorilor, care nu recunosc în complexistatea sa ENF și nu desfășoară anumite exercitii de învățare nonformale cu elevii după orele de studiu”, menționează secretarul general al CNTM.
Potrivit lui Veaceslav Nicic, consultant în Secția studii post-universitare și învățare pe tot parcursul vieții din cadrul Ministerului Educației, acest tip de instruire completează învăţarea formală şi de obicei este inclus în sistemul educaţional prin cursuri opţionale sau cele extracurriculare.
Educația nonformală este pu-să în aplicare prin Hotărârea de Guvern 1224 din 9 noiembrie 2004, precum şi în baza altor prevederi din Legea 547 a învă-ţământului din 21 iulie 1995.
Educația nonformală sporește șansele de angajare
Dacă pentru unele ţări europene educaţia nonformală este o componentă a politicilor educaţionale, există şi state unde iniţiativele la această temă vin cu precădere din mediul privat sau ONG.
Potrivit unui studiu recent realizat al universității Bath din Marea Britanie, privind educația nonformală și impactul acesteia asupra angajării tinerilor, se evidențiază 20 de competențe care, obținute prin ENF, facilitează angajarea tinerilor și dezvoltarea antreprenoriatului în rândul acestora.
În Europa, principalele mecanisme de susținere, promovare și dezvoltare a ENF sunt Strategia Europeană a Tineretului sau programul de tineret ”Erasmus +”.
În Franţa, spre exemplu, activităţile extracurriculare sunt extrem de bine dezvoltate chiar de către stat.
În Lituania, educaţia nonformală este văzută de către autorităţi drept componenta prin care se formează persoane inteligente, creative şi capabile de a veni cu soluţii fezabile şi de a se implica în viaţa publică.
Olanda are şi ea o tradiţie îndelungată în acest domeniu. Multe dintre activităţile tinerilor din timpul liber se desfăşoară în parteneriat cu şcoala. Polonia are o strategie naţională pentru tineret, educaţia nonformală fiind o componentă importantă a acesteia.
Informatie adevarata