
Colaj: vocea.md
Opţiunea ţării noastre de a se integra pe piaţa paneuropeană este realizabilă, însă autorităţile moldoveneşti trebuie să asigure mai multă informare pe plan local în ceea ce priveşte procesul integraţionist şi să fie aplicate reforme majore în domeniile strategice. Concluziile respective aparţin unui grup de experţi care au realizat Indicele de integrare europeană al Parteneriatului Estic şi Indicele de liberalizare a regimului de vize.
Moldova, lider în topul Parteneriatului Estic
Potrivit reprezentantului Institutului de Politică Mondială de la Kiev, Leonid Litra, indicele reprezintă, în special, aprecierea nivelului de colaborare a ţării şi apropierea de Uniunea Europeană (UE), dar şi gradul de aproximaţie a legislaţiei naţionale cu cea europeană şi conformitatea cu standardele impuse de piaţa comunitară unică. Astfel, studiul arată că în ultimul an, Republica Moldova a menţinut relaţii intense cu UE şi a demonstrat o ajustare continuă a legislaţiei şi a politicilor sale cu cele europene, impunându-se cu unul dintre cele mai eficiente mecanisme de administrare a procesului de integrare, însă doar printre ţările Parteneriatului Estic (Armenia, Azerbaidjan, Belarus, Georgia, Moldova şi Ucraina).
„Moldova a demonstrat cele mai bune rezultate între şase ţări estice învecinate cu Uniunea Europeană şi a înregistrat rezultate bune, în comparaţie cu celelalte state, la capitolul democraţie, combaterea corupţiei şi respectarea drepturilor omului. Totuşi, mai este foarte mult de lucru, în special, în domeniul energeticii şi cel al transportului”, a menţionat Leonid Litra.
Chiar dacă indicele atestă locul de frunte al Moldovei în procesul integrării europene, aceasta rămâne în urma Ucrainei la capitolul dialog politic, comerţ şi integrare economică şi cooperarea în diferite sectoare cu UE. La fel, Moldova este depăşită de Georgia la capitolul economie de piaţă şi implementarea condiţiilor necesare pentru Acordul de Comerţ Liber Aprofundat şi Cuprinzător (ACLAC). Ţările cu cele mai mari restanţe sunt Azerbaidjan şi Belarus.
În acelaşi timp, Moldova are contacte interumane bine dezvoltate şi este cel mai mare beneficiar de asistenţă din partea UE per capital. În ceea ce priveşte democratizarea, avem rezultate foarte bune, cu excepţia independenţei justiţiei şi ne clasăm pe locul doi după Georgia.
![]() |
Autorităţile ţării lasă promovarea ideii de integrare pe seama partenerilor şi a donatorilor străini |
Reforma justiţiei şi eliminarea corupţiei sunt cei mai importanţi paşi pe care structurile UE ni le cer de ani de zile. Experţii recomandă şi ei exact acelaşi lucru. „Toată lumea remarcă acest lucru, însă nu se întâmplă nimic deosebit ca să fie eliminate problemele. Indexul nu avizează direct, însă Moldova înregistrează un nivel redus de dezvoltare economică şi aici se răsfrânge felul cum activează justiţia. Şi nu trebuie să uităm că justiţia influenţează dezvoltarea tuturor domeniilor”, spune Leonid Litra.
„Se lucrează foarte bine la nivel de cadru instituţional, există şi structurile necesare pentru a promova şi implementa reforme în domeniile în care Republica Moldova şi le-a asumat. Însă, dacă ne uităm la modul calitativ cum se face acest lucru, cum lucrează agenţiile respective sau cum se implementează reformele, observăm carenţe majore. În mare parte, nu se vede lucrul practic şi impactul acestor acţiuni”, explică Viorel Ursu, analist politic principal, Open Society European Policy Institute, Bruxelles.
Potrivit lui Viorel Ursu, ideea de integrare europeană nici nu este promovată atât de mult după cum se vorbeşte, de fapt. La mijloc ar fi mai multe cauze, precum lipsa unui suport financiar pentru promovare în teritoriu sau fluctuaţiile destul de mari ale personalului în sectorul public, iar pregătirea altor specialişti fiind anevoioasă. „Ceea ce îngrijorează este indiferenţa cu care autorităţile moldoveneşti tratează acest subiect. Ideea de integrare nu este promovată la nivel local şi nici nu sunt prevăzuţi bani pentru aceasta. Iar la nivel central, nu se vede o legătură dintre alocarea finanţelor şi activităţile asumate. Mai mult chiar, autorităţile ţării nu-şi asumă multe angajamente în acest sens şi lasă promovarea ideii de integrare pe seama partenerilor şi a donatorilor străini”, susţine analistul.
Integrare înseamnă şi concurenţă în mediul de business
Pe parcursul ultimilor ani, Uniunea Europeană a devenit principalul partener comercial al Republicii Moldova atât la operaţiunile de import (2,3 mild. USD sau 44,5%), cât şi la export (1,01 mild. USD sau 46,9%). Experţii economici susţin că aceşti indicatori au fost îmbunătăţiţi graţie regimului Preferinţelor Comerciale Autonome care presupune un comerţ asimetric cu UE. Adică, toate mărfurile industriale sunt exportate din Republica Moldova în ţările europene fără a fi plătite taxe vamale, iar produsele agroalimentare sunt exportate fără plata taxelor în cadrul cotelor stabilite, dar importul de mărfuri din UE este supus aplicării tarifelor vamale.
Întrebat dacă integrarea economică pe piaţa paneuropeană este în favoarea producătorilor locali şi dacă produsele noastre sunt competitive pe această piaţă, Boris Efimov, directorul general SA Orhei-Vit, a spus că „Avantajul pentru producătorii moldoveni este posibilitatea extinderii pe pieţele europene. Dezavantajul este că piaţa noastră internă va abunda în produse importate din UE. Să nu uităm că agricultura europeană este subvenţionată pe parcurs de zeci de ani şi acest lucru le permite să livreze pe piaţă produse la un preţ mai mic sau egal cu cel oferit de noi. Ca urmare, presiunea pe piaţa internă va creşte considerabil”. Întreprinderea SA Orhei-Vit este unul dintre cei mai mari procesatori de fructe şi legume şi producător de conserve şi sucuri ecologice, mai mult de o treime din volumul total al producţiei îl exportăm în Germania, Austria şi Polonia.

Foto: europalibera.org
„Repet că nu punem nicidecum la îndoială calitatea produselor noastre, dar putem ceda în faţa bugetelor de marketing ale companiilor europene şi posibilităţilor acestora de a influenţa decizia cumpărătorilor. În prezent, există giganţi economici care deţin zeci şi sute de branduri, sute de fabrici şi bugete incredibile. În cazul în care Moldova este acceptată în regimul de liber schimb cu UE, automat va nimeri în sfera de interese a acestor giganţi.
Tehnicele de marketing folosite de aceştia sunt foarte eficiente şi consumatorul local va trece repede la produsele lor. Prin urmare, businessul mic şi mijlociu va avea de suferit cel mai mult”, este de părere Boris Efimov.
Regimul liberalizat de vize, un proces care e condus mai mult din exterior
Republica Moldova a obţinut cele mai bune rezultate şi la capitolul implementării condiţiilor pentru liberalizarea regimului de vize cu UE. În opinia experţilor, Comisia Europeană are temei pentru a considera satisfăcătoare implementarea Planului de Acţiuni şi să recomande Consiliului UE şi Parlamentului European eliminarea vizelor de călătorie pentru cetăţenii europeni. Pe de altă parte, „Chiar dacă presupunem că acest lucru se va întâmpla până în 2014, atunci nu va fi un succes direct al Republicii Moldova. Mai curând, se va întâmpla graţie efortului considerabil pe care-l depun donatorii din UE. Trebuie să mai ţinem cont şi de faptul că Republica Moldova a primit credite şi, din păcate, continuă să trăiască pe datorii şi nu dă dovadă de multă performanţă la nivel tehnic, nu încearcă să preia iniţiativa pe cont propriu”, argumentează Viorel Ursu. În opinia sa, întreg procesul de integrare europeană este, efectiv, condus din exterior, şi nu din interior.
Experţii recomandă autorităţilor noastre să stabilească cât mai multă transparenţă în activitatea lor de promovare a integrării în UE, ceea ce înseamnă mai multe rapoarte către donatori privind acţiunile asumate, o coordonare eficientă a mijloacelor financiare alocate şi activităţile planificate, dar şi mai multă seriozitate în implementare la nivel tehnic.