14 decembrie 2019
Chisinau
Fără categorie

Unde este locul acestuia în capitală?

Loading
Fără categorie Unde este locul acestuia în capitală?
Unde este locul acestuia în capitală?
maxi-taxi-chisinau

Foto: vocea.md

Potrivit lui Adrian Jovmir, ofiţer de presă la Comisariatul General de Poliţie al municipiului Chişinău, cele mai multe accidente din capitala ţă­rii se produc cu implicarea şoferilor de microbuze. Astfel, din cele 13 ac­cidente cu consecinţe grave, care au avut loc de la începutul anului cu­rent, în 12 cazuri drept participanţi s-au dovedit a fi conducătorii auto de maxi-taxi.

 

 

(Continuare. Vezi partea Ipartea II, partea III)

 

Lilian Copaci, şeful Direcţiei de management în transport al Direcţi­ei generale de transport public şi căi de comunicaţie a primăriei capitalei, ne-a dezvăluit că anual parvin sute de petiţii, reclamaţii care vizează ac­tivitatea nesatisfăcătoare a transpor­tului de călători cu maxi-taxi.

 

Trebuie declarat transportul maxi-taxi drept „persona non grata” în capitală?

 

Mai pe scurt, agenţii economici care administrează rutele de maxi-taxi au acumulat un „capital” de mâ­nie, de revoltă atât de enorm, încât se ajunge la soluţii radicale, precum: „Să le purtăm recunoştinţă operato­rilor de maxi-taxi, pentru că au salvat transportul auto de pasageri al mu­nicipiului Chişinău în cele mai grele timpuri, dar acum ei nu au ce face în capitală”.

După cum am spus, este o pro­punere categorică şi a o accepta din mers, fără a cântări urmările, nu cred că este productiv. Or, după cum mi-a explicat Ion Mămăligă, preşedintele Asociaţiei transportatorilor privaţi, cam 60 la sută din locuitorii muni­cipiului Chişinău care se folosesc de transportul public preferă anume mi­crobuzele. Aşa că, vorba mai veche, e rău cu rău, dar e şi mai rău fără rău.

Eu i-aşda dreptate lui Boris Roj­nevschi, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor şi Dru­marilor din Republica Moldova, care pledează pentru o politică clară, transparentă, judicioasă în sfera transporturilor atât la nivel local, cât şi la scara ţării, care ar exclude concu­renţa neloială, ar limita protecţionis­mul, corupţia în domeniul respectiv. Or, după cum am dovedit în unul din materialele trecute, aceste fenomene urâte prosperă în municipiul Chişi­nău. Astfel încât activităţile de trans­portare a pasagerilor să fie atribuite doar întreprinderilor specializate.

Şi iarăşi îi dau dreptate lui Boris Rojneschi, pentru că, de bună seamă, aproape toţi agenţii economici care au pus mâna pe rutele de maxi-taxi din municipiul Chişinău arendează microbuze de la proprietarii de mij­loace de transport. Unde mai pui că mulţi dintre conducătorii acestor în­treprinderi nu au nici în clin nici în mânecă cu meseria de transportator, au obţinut dreptul de a practică acti­vităţile de transportare a pasagerilor în condiţii ce generează multe suspi­ciuni. De aceea, liderul sindicatelor de profil îşi leagă multe speranţe de adoptarea cât mai urgentă a noului Cod al transporturilor din Republica Moldova, elaborarea şi adoptarea că­ruia trenează bănuitor de mult.

 

Troleibuzele, autobuzele pe centru, maxi-taxi la periferie

 

Abordând în particular perspec­tivele transportului de pasageri cu maxi-taxi din capitală, Ion Mămăligă consideră că în genere activitatea de transportare a călătorilor în munici­piul Chişinău ar trebui să antreneze atât mijloace de transport de capaci­tate mare, precum autobuze, trolei­buze, cât şi cele de mică capacitate, precum microbuzele, în funcţie de raion, de dezvoltarea infrastructurii, de relieful regiunii respective. Mai concret, el crede că în centrul capita­lei s-ar cuveni să circule mijloace de transport de capacitate mare, care nu poluează mediul înconjurător, adică troleibuzele, iar microbuzele să fie plasate în cartierele greu accesibile, la periferie, în localităţile din subur­bia capitalei.

Viziunea preşedintelui Asociaţiei transportatorilor privaţi concordă cu esenţa Strategiei de dezvoltare a transportului public de călători din municipiul Chişinău, care, în expu­nerea lui Lilian Copaci, tocmai pre­vede concentrarea mijloacelor de transport de capacitate mare, pre­cum autobuze, troleibuze pe rute­le din centrul capitalei şi pe cele cu flux mare de călători. În timp ce mi­crobuzele ar urma să fie repartizate pentru transportarea pasagerilor din cartierele cu cele mai anevoioase căi de acces, cu mai puţini călători şi în satele din jurul capitalei. El a mai precizat că toate mijloacele de trans­portare a pasagerilor din municipiul Chişinău, conform strategiei respec­tive, urmează a fi dotate cu tichete electronice.

Mi se par nişte soluţii destul de ju­dicioase. Însă punerea lor în aplicare depinde în mod dominant de doi fac­tori. Primul este ca Parlamentul ţării să adopte în sfârşit noul Cod al trans­porturilor cu nişte reguli clare, trans­parente, moderne ce reglementează activitatea de transportare a călăto­rilor, inclusiv maxi-taxi. Iar primăria municipiului Chişinău să aibă voinţă să le aplice şi să dovedească compe­tenţe și performanțe în ceea ce pri­veşte organizarea transportului de călători.

  
La același subiect
Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com