30 octombrie 2020
Chisinau
Fără categorie

Situație tensionată la CFM: Salariații cer condiții decente de muncă

Loading
Fără categorie Situație tensionată la CFM: Salariații cer condiții decente de muncă
Situație tensionată la CFM: Salariații cer condiții decente de muncă

cfm

 

Pentru a-și primi sala­riul, care întârzie de câteva luni, feroviarii sunt nevoiți să iasă în stradă. Ultimul protest a fost acum câteva zile, când angajaţii staţi­ei Revaca din municipiul Chişinău au protestat, ne­mulţumiţi că nu şi-au ridi­cat salariile de cinci luni. Oamenii sunt disperaţi şi spun că sunt nevoiţi să trăiască pe datorie, iar cel mai mult îi sperie gândul că nu vor putea să restituie banii luaţi cu împrumut.

 

Precizăm că „Vocea po­porului” a scris în repetate rânduri despre problema salarizării angajaților căi­lor ferate.

Pentru că nu au bani să ajungă acasă, unii pro­testatari spun că sunt ne­voiţi să înnopteze la locul de muncă. Aceștia susțin că nu mai suportă să fie hrăniţi cu promisiuni de­şarte de către conducerea întreprinderii. Ei au mai declarat că vor recurge la măsuri extreme dacă nu-şi vor primi banii.

„Situația se înrăutățește de la o zi la alta. Deja nici nu mai avem de la cine îm­prumuta bani să ne asigu­răm existența”, ni se plân­ge unul dintre angajați.

În căutare de soluții sunt și sindicatele, ne spu­ne președintele Federației Sindicale a Feroviarilor din Moldova, Ion Zaporo­jan.

„Am avut mai multe întreve­deri în acest sens cu autoritățile, am transmis și o scrisoare pre­mierului, pentru a dispune achitarea salariilor restante și îmbunătățirea condițiilor de muncă. Batem la toate ușile po­sibile. Acum se achită salariul pentru luna mai. Din cele 48 de filiale, 28 și-au primi salariul, alte 20 mai așteaptă. Nu avem nimic cu directorul CFM, Iurie Topală, pentru că chiar încearcă să remedieze situația, dar dacă nu sunt bani, de unde să îi ia?”, a spus Ion Zaporojan.

La rândul său, directorul În­treprinderii de Stat Calea Fera­tă din Moldova  (CFM), Iurie Topală, recunoaşte că 

are dato­rii faţă de angajaţi, însă promite că aceştia îşi vor ridica salariile restante în cel mai scurt timp.

Iurie Topală a mai declarat că datoriile istorice ale CFM faţă de salariaţi au fost acu­mulate din cauză că volumul transportului de marfă pe calea ferată ar fi scăzut cu aproxima­tiv 40 la sută, iar cel de pasageri – cu 50 la sută. Proteste similare au organizat recent şi feroviarii din Căuşeni, Bender şi Basara­beasca.

Acesta a subliniat că CFM are cheltuieli lunare de circa 60 de milioane de lei, dar încasări­le sunt în jur de 50-55 de mili­oane. Iurie Topală a mai spus că în această lună întreprinderea este în întârziere cu cinci zile la achitarea salariilor, iar datoriile faţă de angajaţi, acumulate din perioadele anterioare, se ridică la 80 de milioane de lei.

„Cheltuielile şi salariile au rămas constante, dar veniturile s-au redus”, a spus Iurie Topa­lă. Directorul CFM a dat asigu­rări că datoriile faţă de angajaţi vor fi achitate treptat.

Totodată, Iurie Topală a menţionat că a avut mai multe întrevederi cu oficiali din Ger­mania şi Rusia, pentru a căuta soluții financiare și a ieși din situația de impas.

 

Milioane

de lei din partea

Băncii Europene

pentru investiții

 

La începutul acestei săptă­mâni, CFM a primit un împru­mut de 52,5 de milioane de euro din partea Băncii Europene de Investiţii. Banii au fost acordaţi pentru o perioadă de 15 ani, cu dobânda de 1,5% anual şi vor fi folosiţi pentru procurarea de noi locomotive şi modernizarea infrastructurii.

Ministrul transporturilor şi infrastructurii drumurilor, Iu­rie Chirinciuc, a declarat la eve­nimentul de semnare a acordu­lui de împrumut că acesta face parte dintr-un pachet cu cel acordat de BERD, în valoare de 50 de milioane de euro. Astfel, investiţiile în Calea Ferată din Moldova se ridică la peste 100 de milioane de euro.

„Suntem în acest proiect din 2014, acum am semnat con­tractul de finanţare. Banii sunt prevăzuţi pentru reorganizarea şi reforma la CFM. Acest pro­iect de fapt este de 500 de mi­lioane, aceasta este prima etapă de finanţare şi redresare a si­tuaţiei la Calea Ferată, care nu este atât de bună. Le mulţumim investitorilor pentru încrederea acordată şi vom face tot posibi­lul să nu-i dezamăgim, şi nici pe cetăţenii Republicii Moldova”, a declarat ministrul Transpor­turilor și Infrastructurii Dru­murilor.

Directorul CFM, Iurie Topa­lă, a precizat că în viitorul apro­piat urmează să fie organizată o licitaţie pentru a procura loco­motive noi, în total fiind vorba de 15. Câştigătorul licitaţiei, care va veni cu cea mai bună ofertă, va primi banii direct de la BEI, pentru a exclude orice fel de suspiciuni de organizare a unor scheme ilegale de finanţare.

 

  
La același subiect
Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com