29 martie 2024
Chisinau
Social

Sistemul de instruire duală, promovat în agricultură şi industria alimentară

Loading
Social Sistemul de instruire duală, promovat în agricultură şi industria alimentară
Sistemul de instruire duală, promovat în agricultură şi industria alimentară

seminar

 

Cele mai adecvate instrumente şi metode de promovare în ţara noastră a sistemului dual de for­mare profesional-tehnică a cadre­lor pentru agricultură şi indus­tria alimentară au fost discutate de membrii Comitetului Sectorial în materie, la un atelier de lucru desfăşurat, la sfârşitul săptămânii trecute, la Institutul Muncii din Chişinău.

 

Atât timp cât învăţământul şi piaţa mun­cii vor activa pe două direcţii paralele care nu se vor intersecta, ţara noastră nu va avea muncitori calificaţi, capabili să ofere produ­se şi servicii de calitate pe piaţa internă şi cea externă, a afirmat în cadrul evenimentului Leonard Palii, vicepreşedinte al Federaţiei „Agroindsind”.

În prezent, aşteptările pieţei muncii de la sistemul de învăţământ profesional și tehnic ţin atât de furnizarea unor muncitori califi­caţi în corespundere cu cerinţele actuale, cât şi de asigurarea unei formări profesionale continue a salariaţilor. Aceleaşi sunt şi obiec­tivele Comitetului Sectorial pentru formare profesională din agricultură şi industria ali­mentară, creat în 2009 de Comisia tripartită din această ramură.

 

Instrumente legale

 

O pârghie pentru îmbunătăţirea situaţiei din acest domeniu o constituie Clasificatorul ocupaţiilor. Dacă acesta nu va reflecta sta­rea de lucruri de pe piaţa muncii, va exista o discrepanţă între profesiile însuşite în în­văţământul profesional tehnic şi necesităţile reale ale unităţilor.

Specialiştii în materie sunt în căutarea unor metode prin care să participe mai activ în acest proces şi se pot deja lăuda cu unele succese, în special, în ceea ce priveşte ela­borarea primului Clasificator al ocupaţiilor, ajustat la necesităţile pieţei, a apreciat Leo­nard Palii.

Un alt aspect asupra căruia se lucrează intens în prezent este determinarea cererii de formare profesională. În ţara noastră, co­manda de stat pentru formare profesională este elaborată de specialiştii Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, iar sa­tisfacerea acesteia este prerogativa Ministe­rului Educaţiei.

„Important e ca această comandă să re­flecte cât mai bine necesităţile pieţei mun­cii. Noi suntem în căutarea unei formule de determinare a profesiilor ce sunt necesare acestei pieţe sub aspectul cantităţii şi al ca­lităţii. Cu toate acestea, acum, există o mare discrepanţă între cererea şi oferta de pe piaţa muncii”, a constatat Leonard Palii.

O altă prioritate este asigurarea branşei cu standarde ocupaţionale. Întregul sistem de învăţământ profesional tehnic trebuie să derive din aceste standarde, care sunt în proces de elaborare şi, în linii mari, definesc cerinţele pieţei muncii faţă de muncitori.

În opinia lui Leonard Palii, printre măsu­rile necesare pentru promovarea instruirii duale se numără 

organizarea unor campanii de informare la nivel de branşă, conferinţe, seminare, proiecte, planuri-model de forma­re profesională continuă la întreprinderi etc.

 

Experienţa externă

 

În prezent, sistemul dual de formare a ca­drelor este o parte importantă a sistemului de învăţământ profesional tehnic din Ger­mania. El presupune instruirea în proporţie de 70 la sută în cadrul întreprinderilor şi de 30 la sută – în şcoli.

Astfel, programul de formare profesio­nală duală recomandă ca, după posibilitate, ucenicii să urmeze două zile pe săptămână de instruire teoretică în cadrul şcolilor şi trei zile de activitate practică la întreprinderi.

În Germania, aproape 60 la sută din po­pulaţie urmează programe de pregătire pro­fesională prin intermediul sistemului dual. În consecinţă, în prezent, 54 la sută dintre angajaţii germani dispun de formare profe­sională prin intermediul sistemului dual de instruire, 10 la sută sunt absolvenţi ai cole­giilor, 18 – ai diferitelor universităţi, iar alte 18 la sută reprezintă forţa de muncă necali­ficată.

 

Mod de organizare

 

În Germania, dacă o persoană vrea să ur­meze un program de pregătire profesională în sistemul de învăţământ profesional tehnic dual, ea se adresează la o companie şi încheie cu aceasta un contract în acest scop. Ulterior, Guvernul asigură partea ce ţine de instruirea teoretică.

În situaţiile în care numărul de solicitări dintr-un anumit sector al economiei se mă­reşte, Guvernul este obligat să le satisfacă pe toate.

În cazul sistemului de instruire duală, costurile suportate pentru pregătirea cadre­lor sunt mult mai mici. Acest lucru se dato­rează, în principal, faptului că o mare parte a instruirii are lor la întreprindere, unde exis­tă deja echipamentul şi toate instrumentele necesare pentru lucru. Ca urmare, Guvernul este scutit de asigurarea şcolilor profesionale cu astfel de utilaj.

Pentru tineri, sistemul dual oferă per­spective mult mai bune pe piaţa muncii, ob­ţinerea unor certificate recunoscute pe plan naţional, dar şi acoperirea unor costuri per­sonale din salariile ce sunt achitate ucenici­lor pe durata formării profesionale.

Totodată, acest tip de instruire contribuie la prevenirea şomajului în rândul tinerilor. Or, dacă în Uniunea Europeană acest indi­cator este, în medie, de 20 la sută, atunci în Germania el este de şase – maximum şapte la sută.

 

Iniţiativa investitorilor

 

Sistemul dual de pregătire profesional-tehnică a cadrelor este promovat în ţara noastră prin intermediul unui proiect imple­mentat de mai mulţi ani de Agenţia de Coo­perare Internaţională a Germaniei (GIZ).

La etapa iniţială, experţii din cadrul pro­iectului sus-menţionat purtau discuţii cu reprezentanţii companiilor germane care doreau să iniţieze afaceri în ţara noastră. În cadrul lor, ei ridicau de multe ori problema asigurării cu forţă de muncă de calificare de care aveau nevoie, a menţionat Oana Vodiţă, manager de proiect GIZ.

Astfel, sistemul dual de formare a cadrelor a fost aplicat pentru prima dată în Republica Moldova, în 2014, la iniţiativa unei companii germane ce activează în municipiul Bălţi. În cadrul ei este instruită deja a treia generaţie de ucenici. Pe parcurs, alte cinci întreprin­deri autohtone din domeniul textilelor au preluat acelaşi model şi îl implementează cu succes, a opinat Oana Vodiţă.

Ulterior, reprezentanţii Ministerului Edu­caţiei au inclus în Codul educaţiei o prevede­re legată de sistemul dual şi au solicitat părţii germane ca un expert în această materie să acorde consultanţă în vederea ajustării ca­drului normativ.

În prezent, un element important este identificarea unor formate de dialog în sco­pul promovării acestui tip de învăţământ, a mai remarcat Oana Vodiţă.

 

  
Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
slot thailand