Adresarea CNSM către președintele Parlamentului Republicii Moldova, Andrian CANDU
Stimate domnule președinte al Parlamentului,
Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova (CNSM) Vă aduce la cunoștință că implementarea Legii privind serviciul public de alimentare cu apă și de canalizare nr. 303, adoptată de Parlamentul Republicii Moldova la 13 decembrie 2013, care a intrat în vigoare la 14 septembrie 2014, a condus la multiple nemulțumiri ale consumătorilor, populația fiind revoltată de acțiunile nelegitime ale autorităților centrale și locale competente.
Guvernul, în termen de 6 luni de la data publicării, așa cum este stipulat în art. 39 al legii, n-a prezentat Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege. Guvernul, Agenţia Naţională pentru Reglementare Energetică (ANRE) şi autorităţile administraţiei publice centrale și locale nu au asigurat elaborarea și aprobarea actelor normative prevăzute de prezenta lege pentru aducerea lor în concordanţă cu aceasta.
Contrar prevederilor art. 7 al legii în cauză, ANRE nu a elaborat, până în prezent, Regulamentul cu privire la stabilirea şi aprobarea, în scop de determinare a tarifelor, a consumului tehnologic şi a pierderilor de apă în sistemele publice de alimentare cu apă, Regulamentul cu privire la indicatorii de calitate ai serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, Metodologia de determinare, aprobare şi aplicare a tarifelor la serviciile auxiliare furnizate de către operatori.
Până în prezent nu au fost aprobate Regulamentul cu privire la serviciul pub-lic de alimentare cu apă şi de canalizare, care trebuie să cuprindă norme cu privire la proiectarea, montarea, recepţionarea, exploatarea şi întreţinerea instalaţiilor interne de apă şi de canalizare, încheierea contractelor de furnizare a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, la evidenţa volumelor de apă furnizată consumatorilor de către operator, la plata apei, drepturile și obligațiile consumatorului și operatorului, la suspendarea, limitarea şi întreruperea serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, la soluţionarea neînțelegerilor dintre operatori şi consumatori și Metodologia de determinare, aprobare şi aplicare a tarifelor pentru serviciul public de alimentare cu apă, de canalizare şi epurare a apelor uzate, care, de asemenea, urmau să fie aprobate în temeiul articolului dat.
Din aceste considerente, acțiunile privind facturarea serviciului public de alimentare cu apă și de canalizare și repartizarea pierderilor de apă în sistemul public de alimentare cu apă pentru lunile septembrie–decembrie 2014, în baza art. 27 și 29 (2) din prezenta lege, nu pot fi considerate întemeiate, iar raporturile dintre gestionarul blocului de locuințe şi consumator nici nu sunt prevăzute de această lege.
CNSM constată că prevederile legii date vin în contradicție și cu prevederile Legii privind protecția consumatorilor nr. 105-XV din 13.03.2003, potrivit cărora orice consumator are dreptul la protecţie îm-potriva riscului de a achiziţiona serviciul care ar putea să-i afecteze viaţa ori să-i prejudicieze drepturile şi interesele legitime, iar prestatorul de servicii este obligat să înmâneze bon de casă sau un alt document care confirmă faptul prestării serviciului, conform unui regulament aprobat de Guvern.
Mai mult decât atât, prin semnarea Acordului de asociere dintre Uniunea Europeană și Republica Moldova și anume Capitolul 5, Titlul IV, art. 38, Re-publica Moldova și-a asumat ca părțile să coopereze pentru a asigura un nivel înalt de protecție a consumatorilor și pentru a atinge compatibilitatea dintre sistemele lor de protecție a consumatorilor.
Despre care nivel de protecție a consumatorului în Republica Moldova pot stipula prevederile art. 29 al Legii privind serviciul public de alimentare cu apă și de canalizare nr. 303 din 13.12.2013, potrivit căreia exercitarea neregulamentară a atribuțiilor organelor de specialitate, ale autorităților publice centrale și locale au fost puse pe spatele consumatorilor?
Așadar, conform prevederilor alineatului (2) al art. 29, diferența între volumul de apă înregistrat de contorul comun și cel consumat în baza contoarelor individuale a proprietarilor de apartamente din blocul de locuințe urmează să fie distribuită adăugător la fiecare apartament, proporțional consumului înregistrat de contoarele instalate în apartament și conform normelor de consum celor care nu au instalat contoare. Dacă nu este instalat contorul, cum poate fi calculată diferența? Această situație nu a fost luată în considerație la stabilirea normei date în lege.
Conform prevederilor alineatului (3) al art. 29, furnizarea apei se efectuează în baza contractelor încheiate cu fiecare proprietar al apartamentului în parte, iar prin alineatul (4) al acestui articol au fost puse astfel de restricții care nu vor fi îndeplinite cu anii.
În primul rând, legea prevede obligativitatea încheierii contractelor individuale între operator şi fiecare proprietar/chiriaşde apartament în parte, iar ele trebuie să fie încheiate de operator cu toţi proprietarii/chiriaşii apartamentelor din bloc, care, la rândul lor, trebuie să instaleze contoarele pentru evidenţa consumului de apă, achitând operatorului costul instalării lui. Gestionarul blocului de locuințe trebuie să instaleze contoare pentru evidenţa consumului de apă de uz comun, precum şi în spaţiile date în chirie/locaţiune, să încheie cu operatorul contract de furnizare a serviciului pentru aceste locuri de consum și un contract de transmitere către operator a reţelelor interne de alimentare cu apă şi de canalizare ale blocului de locuințe pentru exploatare și deservire. Pe spatele locatarilor blocurilor de locuințe, conform prevederilor literei e), alineatului (4) al art. 29, este pusă și efectuarea reparației capitale, reconstrucției și renovării rețelelor interne ale blocurilor de locuințe.
CNSM este indignată de faptul că achiziţionarea, instalarea, exploatarea, întreţinerea, reparaţia, înlocuirea şi verificarea metrologică a contoarelor la blocuri de locuințe şi la case individuale, conform legii, se efectuează de către operator, din mijloace financiare prevăzute în tarifele pentru serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare, calculate conform Metodologiei de determinare, aprobare şi aplicare a tarifelor pentru serviciul de alimentare cu apă, de canalizare şi de epurare a apelor uzate, dar consumatorii apartamentelor din blocurile cu care au fost încheiate contractele de către operator urmează să achite tariful distinct aprobat de operator. Prin această acțiune sunt favorizați proprietarii de case individuale și defavorizați proprietarii de apartamente în blocuri. Drepturile operatorului, în comparație cu drepturile consumatorului, stabilite de către legiuitor, sunt privilegiate, deoarece operatorul este în drept să limiteze sau să întrerupă furnizarea serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, să debranșeze instalaţiile interne de apă şi să aplice consumatorilor penalităţi pentru neachitarea în termenul stabilit în factura de plată a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare furnizat; operatorului i-a fost acordată rata rentabilității inclusă în tariful în cuantum nu mai puțin de 10% din contul consumatorului; în același timp, consumatorului i se acordă dreptul să primească informații privind tarifele în vigoare, calitatea apei, volumul consumului de apă, plățile și penalitățile calculate și achitate.
Legiuitorul i-a mai acordat consumatorului un drept (art. 18, lit. i) – să beneficieze de compensații pentru plata serviciului de alimentare cu apă și de canalizare din sursele bugetului de stat, ceea ce nu este prevăzut în nici un act legislativ referitor la finanțele publice.
Dat fiind faptul că de la Comisia Administrare Publică și Dezvoltare Regională a Parlamentului și de la Guvernul Republicii Moldova nu am primit răspuns despre rezultatele examinării adresării CNSM nr. 09-12/1110 din 14.11.2014, precum și în temeiul art. 14 din Legea sindicatelor, CNSM solicită Parlamentului întreprinderea măsurilor pentru suspendarea urgentă a implementării prevederilor art. 27, 29 (2) și
35 din Legea privind serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare nr. 303 din 13 decembrie 2013, inițierea procedurii de modificare a legii date cu invitarea reprezentanților CNSM la examinarea proiectului în comisia parlamentară.
Cu respect,
Mihail HÎNCU,
vicepreședinte al CNSM