Sindicatul Lucrătorilor din Transportul Aerian al Republicii Moldova şi-a desfăşurat primul său congres. Delegaţii l-au reales în funcţia de preşedinte pe Mihail Bradu, iar în cea de vicepreşedinte – pe Roman Toporov. În schimb, a suportat schimbări denumirea sindicatului. Acum se numește Federaţia Sindicatelor din Transportul Aerian „SindTransaero”.
Susţinerea sindicatelor
Participanţii la Congres au fost salutaţi, în numele conducerii Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova, de secretarul confederal Nicolae Suruceanu. „Ţin să vă felicit cu ocazia unui eveniment important din activitatea sindicatului – lucrările congresului. Pentru că o dată la cinci ani, în orice societate democratică, în orice organizaţie democratică, se obişnuieşte să se prezinte rapoarte, să fim transparenţi, să oferim posibilitate membrilor de sindicate să-şi expună opinia, să evalueze activitatea şi să tragă concluziile respective”.
Suruceanu s-a oprit asupra celor mai stringente probleme existente în societate. Este vorba de criza din sistemul bancar, devalorizarea monedei naţionale, creşterea preţurilor şi a tarifelor, prevalarea importurilor asupra exporturilor, reducerea remitenţelor de peste hotare, economia informală, corupţia.
Secretarul confederal a acordat o atenţie deosebită problemei reformei sistemului de pensii, precum şi modificării Codului muncii. Pentru orice angajat este important să aibă un salariu decent, să aibă stabilitate şi siguranţă la locul de muncă. Toate aceste momente ar trebui să fie prezente. Pe lângă alte reforme de sistem, în prezent, avem o tendinţă de reformare a sistemului de relaţii de muncă. Cu alte cuvinte, şeful dacă vrea‚ mă ia la muncă, nu vrea – mă dă afară fără nici o avertizare, îndemnizaţie etc. La asta vor să ducă întregul nostru sistem. O atare tendinţă este atestată nu doar la noi, dar şi în alte ţări. De doi ani negociem cu angajatorii şi cu reprezentanţii guvernului modificările la contractul de muncă. Am păstrat drepturile de bază ale lucrătorilor noştri. Negocierile vor continua”, a subliniat Nicolae Suruceanu.
Timp de cinci ani, salariul mediu lunar în domeniul transportului aerian a crescut de 1,5 ori |
În raportul său, preşedintele Mihail Bradu a făcut bilanţul activităţii de cinci ani a Federaţiei. Potrivit acestuia, Consiliul republican a luat parte activă la elaborarea documentelor normative, inclusiv a Legii privind salarizarea, a Codului muncii, a Legii bugetului asigurărilor sociale de stat etc.
„În urma acţiunilor întreprinse în comun cu Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova, am reuşit să obţinem următoarele rezultate: menţinerea drepturilor sindicatelor în organizarea tratamentului balneosanatorial a lucrătorilor şi a odihnei copiilor, transferarea mijloacelor financiare în conformitate cu aportul fiecărui agent economic în fondul social, scutirea de achitarea primelor de asigurare în volumul sumei ajutorului material acordat de organizaţiile sindicale. Totodată, a fost redusă cota impozitului pe venit al întreprinderilor, lucru care a influenţat pozitiv stimularea activităţii de producere şi legalizarea veniturilor”, a menţionat preşedintele Federaţiei Mihail Bradu.
Potrivit preşedintelui Federaţiei, cu participarea nemijlocită a sindicatelor din ramură au fost atinse rezultate şi în domeniul retribuire a muncii şi politică. „Este suficient să spunem că în perioada ce s-a scurs salariul mediu în domeniu a crescut de 1,5 ori, au fost lichidate datoriile pe mai multe luni la achitarea salariilor.
În urma discutării în fiecare an a prevederilor Contractului Colectiv, iar acum și a celor ale Convenției Colective la nivel național, a fost posibilă majorarea salariului tarifar pentru categoria I de calificare a angajaţilor. Aceste eforturi vor fi continuate și în viitor, pentru ca salariul minim să fie majorat”, a spus acesta.
Există anumite performanțe și la capitolul securitatea şi sănătatea în muncă. „Au fost dublate cheltuielile orientate pentru securitatea muncii, s-a redus numărul traumatismelor, cazurile de boli profesionale”, a remarcat Mihail Bradu. El a adăugat că, „deocamdată, controlul sindicatelor asupra condițiilor de activitate și securității muncii rămâne insuficient”.
Pe parcursul ultimilor cinci ani, angajații din ramură au beneficiat de 251 de bilete de tratament balneosanatorial și de 339 de bilete pentru odihna copiilor în taberele de vară. „Numărul biletelor s-a redus. În plus, din păcate, în cadrul sindicatului nostru de ramură au fost înregistrate două cazuri de distribuire a acestor bilete cu încălcarea legislației în vigoare, adică persoanele cărora le-au fost repartizate biletele, de fapt, au beneficiat de această facilitate mai des decât o dată la trei ani. Noua componență a Consiliul Republican ar urma să țină sub control acest aspect și să facă eforturi pentru a elimina astfel de încălcări”, este de părere liderul Federației.
Totodată, există și exemple de întreprinderi care se dezvoltă cu succes, unde salariaților le-au fost asigurate condiții decente de muncă. La unul dintre aceste exemple s-a referit în cadrul congresului Constantin Rotaru, președintele comitetului sindical „Aspa” SA „Producția întreprinderii noastre este destinată avioanelor militare. Situația în cadrul colectivului este satisfăcătoare, retribuția este bună pentru Orhei, dar și pentru Moldova, salariile sunt achitate la timp. Condițiile de muncă, de asemenea, sunt favorabile, adică avem la întreprindere apă caldă, încălzire termică, teritoriul este amenajat. Toți care ne vizitează rămân uimiți de faptul cum am reușit să menținem întreprinderea în așa stare. Organizația noastră sindicală a stabilit relații bune cu cei de la Consiliul Republican și toate problemele care apar în colectivul nostru și ar necesita să fie discutate cu Consiliul Republican, sunt soluționate”, a remarcat Constantin Rotaru.
A fost abordată și chestiunea ce ține de instruirea sindicală. Potrivit afirmațiilor lui Mihail Bradu, anterior exista practica seminarelor în teritoriu. „În prezent, din cauza situației financiare, spre regret, nu le mai putem desfășura. Cred că e necesar ca acest Consiliu Republican să ia o decizie colegială și să organizeze instruirea sindicală preponderent pe seama organizațiilor sindicale primare”, a sugerat vorbitorul.
Convenția colectivă la nivel de ramură
Între timp, a mai spus Mihail Bradu, situația în cadrul ramurii nu-i chiar atât de roz, există anumite deficiențe și probleme care trebuie soluționare.
„Avem Aeroportul Internațional Bălți, unde situația nu corespunde așteptărilor și aspirațiilor, men-ționează Mihail Bradu. Există res-tanțe salariale, angajații muncesc aici în condițiile unei săptămâni incomplete de muncă. În ultimii doi ani, am fost prezent personal la câteva adunări ale colectivului de muncă, în cadrul cărora au fost discutate chestiunile respective”.
Nici până în prezent nu a fost încheiată Convenția colectivă la nivel de ramură, se plânge președintele. „În cinci ani, s-au schimbat patru conducători ai Administrației de Stat. De altfel, în cadrul ramurii se atestă un nivel înalt al fluctuației personalului de conducere al întreprinderilor. Când te adresezi șefilor pentru a lansa negocierile ce țin de convenția de muncă, auzi în replică următoarea frază: „Oferiți-ne trei luni sau o jumătate de an pentru a ne familiariza cu situația și atunci vom demara negocierile”. Însă peste o perioadă de timp apare un alt șef. Ținând cont de aceste condiții, este necesar să ne axăm pe încheierea unor contracte colective eficiente în cadrul fiecărei unități”, este de părere Mihail Bradu.