11 august 2020
Chisinau
Dialoguri

Promovarea vinului moldovenesc în țara lui Shakespeare

Loading
Dialoguri Promovarea vinului moldovenesc în țara lui Shakespeare
Promovarea vinului moldovenesc în țara lui Shakespeare
diana-isac

Foto: winerist.com

Două moldovence pun țara la cale în Marea Britanie. Departe de casă, au inițiat o afacere spu­moasă și selectă. În urma vacanțelor în Champagne, Burgogne, Provence, Toscana și Napa Valley au lansat un website dedicat industriei vinicole. Și-au creat propriul paradis în Anglia. Diana Isac este una dintre fondatoare, a studiat relații internaționale la Londra și a decis să rămână, cu riscul de a cădea pradă lipsei de răbdare, însușind că cea mai bună investiție este în oameni.

 

Diana, cum ai ajuns în Anglia, de cât timp ești acolo?

Împreună cu partenerul meu de afa­ceri, Tatiana, suntem aici de mai mult de zece ani. În 2011, am decis să abandonăm sectorul financiar. Aveam nevoie de o idee bună și când ea a venit, ne-am lăsat jobu­rile și ne-am lansat în proiect. Am creat platforma online Winerist (www.wine­rist.com) pentru că am vrut o schimbare și pentru că aveam o idee care ne-a părut perfectă pentru stilul de viață pe care ni-l doream.

Winerist, prescurtat de la ‘wine tourist’, este un website dedicat turismului vinicol, oferă câte un ghid pentru fiecare dintre cele 35 regiuni vinicole din lume pe care le poți găsi pe site cu recomandări la hote­le, vinării, restaurante și tururile cele mai bune din regiune.

 

Când nu sunt resurse financiare e important să rămâi perseverant

 

De unde a venit ideea inițierii unei afaceri? Cum a fost la început?

Ideea a venit în timpul vacanțelor prin Champagne, Burgogne, Provence, Tosca­na și Napa Valley. În aceste regiuni, unde se produce un vin excepțional, am desco­perit istoria, cultura și patrimoniul regiu­nii prin intermediul vinăriilor și persoa­nelor pasionate de această industrie.

Am analizat domeniul și am înțeles că există posibilitatea de a dezvolta această nișă. Am conștientizat că nu există competitori direcți care să dezvolte piața globală în tu­rismul vinicol. La început, am vrut să ne asigurăm că este o idee solidă și că e po­sibil s-o punem în practică într-o manieră cât mai originală. A trebuit să ne asigurăm că avem un avantaj competitiv

și că va fi foarte greu să copiezi același proiect. Pre­gătirea a durat nouă luni – sugestiv cred eu, dar astăzi avem nouă luni și mergem înainte!

Cât de mult încurajezi mobilitatea financiară?

Mobilitatea e posibilă atunci când sunt resurse. Atunci când nu sunt resurse fi­nanciare e important să rămâi perseve­rent. Poți aplica la burse, programe de schimb, seminare. Acasă sunt organizații care ajută tinerii cu inițiativă. Cel mai des începi de la zero, dar trebuie să ai răbdare. E lucrul care ne lipsește cel mai mult cât suntem tineri.

Ce obstacole ați întâmpinat la în­ceput de cale?

Cel mai greu a fost să ne documentăm și să înțelegem industria. A fost un pro­ces lung de organizare și lucru de echipă. Am fost doar noi două, dar am învățat multe împreună și am cerut ajutorul și susținerea prietenilor care au trecut prin același proces, fie reușind sau eșuând.

 

În afaceri, e important să ai un Plan B

 

Ca să începi o afacere de succes, să creezi un brand de renume, pe lângă bani, ce-ar mai trebui să in­vesteşti?

Trebuie să investești în oamenii pe care ai vrea să-i ai în echipă. Trebuie să încerci să înveți lucruri noi tot timpul. Nu poți să stai comod în fața calculatorului doar pen­tru că ai o idee bună. Și dacă lansezi un business, trebuie să știi domeniul pe dina­fară. Devii expert în social media, website-uri, în toate. Mai e important să nu-ți fie frică de eșec. Dacă nu merge prima oară, mai încearcă o dată. E important să ai un Plan B.

 

Ce-ar trebui să cunoască moldove­nii aflați peste hotare care vor să-și deschidă afacerea proprie?

Întâi de toate, trebuie să ai o idee bună și să crezi în ea. După asta faci un Busi­ness plan și cercetezi domeniul. Găsești oameni care ar vrea să îl citească și să re­vină cu idei constructive. După asta, poți decide dacă vrei și poți să începi o afacere. Dacă îți lipsesc resursele, atunci trebuie să găsești un investitor.

Cel mai important e să ai răbdare și să fii insistent. Dacă nu ai o idee bună, continuă căutarea și între timp încearcă să dezvolți aptitudini și ta­lente care o să-ți prindă bine când lansezi un proiect antreprenorial.

Cum se împacă viața de familie și cea profesională?

A fost mai greu în ultimele şase luni. Colega mea, Tatiana, o are pe Olivia, fiica ei, care este încă foarte micuță și eu încerc să găsesc timp pentru partenerul meu de viață. Dar la Londra, viața se mișcă într-un tempou nebun, așă că ne mișcăm cu pași mici, dar siguri. Winerist ne permi­te să lucrăm de acasă sau din orice colțal lumii și asta e îmbucurător. Plus la toate, avem și o echipă bună, așă că, am învățat să ne susținem și să mizăm pe ajutorul ce­lor din jur.

 

Ideile bune cel mai des se nasc din conflict și lucru în echipă

 

Există o rețetă a succesului?

Să crezi în tine și să ai parteneri de încredere, stabili, cu care să poți lucra. De unul singur, e foarte greu să-ți atingi scopul. Un partener îți poate spune ”nu” atunci când ești gata să greșești. Ideile bune cel mai des se nasc din conflict și lu­cru în echipă.

 

vinerist

Foto: winerist.com

 

Cât de reală este revenirea acasă?

Ar fi greu s-o facem la moment. Avem o familie și un cerc de prieteni în Marea Britanie. Eu m-am maturizat aici. Aveam doar 16 de ani când am venit. Tatiana are o familie și aici e a doua casă.

 

Dor de părinți, cireșe, plăcinte și vin moldovenesc

 

Care ar fi lucrurile de care ți-e dor departe de casă?

De părinți, bineînțeles. Dar ne e dor și de cireșe, de plăcinte, de soare și desigur de vinul bun de casă. Sunt producători lo­cali care în ultimii ani au început să pro­ducă un vin deosebit.

 

Lucrurile bune se cunosc prin comparație

 

Cum se vede Moldova din Marea Britanie și mai ales businessul de aici?

Comunitatea de moldoveni din Marea Britanie a făcut câteva încercări pentru a lansa mici proiecte acasă. Nu e simplu să lansezi o companie în Marea Britanie, dar din experiența celor din jur e și mai dificil să o faci acasă.

În primul rând, din punct de vedere financiar, pentru că nu se oferă mult aju­tor pentru antreprenori și doi, din punct de vedere al suportului social. În Marea Britanie sunt proiecte și organizații care te ajută să dezvolți idei. Acasă e un pic mai greu să găsești organizații și persoa­ne care să te susțină, dar suntem și o țară mai mică și încă tânără.

Dar se schimba lucrurile și în Moldova și tinerii de acasă fac pași eroici pentru a modifica status quo-ul și modul de gândi­re al societății în general. Ei sunt viitorul și e îmbucurător să vezi inițiative lansate de tinerii de acasă, tot pentru tineri.

 

Învățăm de la cei mai buni ca noi

 

Dacă ai fi absolventa unui liceu acum, încotro ai lua-o?

Nu știu. Mi-e greu să spun. Cred că așîncerca să fac același lucru pe care l-am fă­cut și acum zece ani. Așîncerca să câștig o bursă pentru a pleca la studii. Eu am cre­zut întotdeauna că e bine să înveți cum se fac lucrurile și în alte părți ale lumii, mai ales în acele părți ale lumii care o fac mai bine decât noi.

 

 

  
Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com