Se ştie că orice economie se bazează pe trei piloni importanţi – capitalul, forţa de muncă şi eficienţa umană şi economică. Piaţa forţei de muncă din Moldova este foarte complexă şi e determinată de mai mulţi factori, inclusiv de nivelul general al dezvoltării economice. Recent, la conferinţa internaţională „MACRO 2013: o privire globală asupra economiei Moldovei” s-a discutat, inclusiv, despre deficienţele şi modalităţile de remediere pe piaţa forţei de muncă.
Problemele pe piaţa muncii sunt determinate de un şir de factori ce se influenţează reciproc, cum ar fi dezvoltarea economică precară a ţării, sărăcia, salariile mici etc., care la rândul lor alimentează migraţia excesivă a forţei de muncă peste hotare, percepută de populaţie drept singura opţiune de menţinere a unui trai decent, iar, uneori, şi de supravieţuire. Conform datelor oficiale, aproape 330 mii de moldoveni au plecat la muncă în afara ţării. Însă experţii economici susţin că această statistică nu este relevantă, numărul real al persoanelor care au migrat la muncă în exterior ar fi, cel puţin, de două ori mai mare.
„Fluctuaţia forţei de muncă este generată, în primul rând, de salariile mici care nu satisfac necesităţile primare ale angajaţilor. Ca urmare, angajaţii se orientează fie spre căutarea unui loc de muncă mai bine plătit, fie spre migrarea la lucru peste hotare, unde, chiar dacă condiţiile de muncă sunt mai dificile şi poziţia socială este mai inferioară, salariile oferite sunt net superioare celor din Moldova”, afirmă Adrian Lupuşor, director executiv Expert-Grup.
Fluctuaţie şi lipsă de cadre calificate
Un factor secundar ce contribuie la fenomenul fluctuaţiei cadrelor, este incapacitatea patronilor de a asigura angajaţii cu lucru permanent şi salarii stabile, care, la rândul său, este determinat de capacitatea redusă de a realiza produsul sau serviciul prestat (în special în cazul întreprinderilor ce activează în domeniul agricol).
Totodată, majoritatea locurilor vacante declarate de agenţiile teritoriale de ocupare a forţei de muncă sunt cu salarii neatractive. Astfel, la ANOFM Chişinău erau înregistrate 4045 locuri de muncă, iar numărul şomerilor era de 3000 la începutul lui iunie curent. Din numărul total de locuri vacante, jumătate sunt la un salariu de până la 2 mii de lei şi doar 10% dintre acestea sunt la salarii mai mari de 4 mii de lei.
Suplinirea posturilor de muncă vacante este o problemă destul de serioasă în economia ţării. Un studiu efectuat de Camera Americană de Comerţ arată că fiecare a treia întreprindere s-a confruntat cu dificultăţi la suplinirea poziţiilor vacante în ultimele 12-18 luni. Cel mai des, cu această problemă se confruntă întreprinderile medii şi mari – 76%, comparativ cu 51% din întreprinderile mici şi 27% întreprinderi micro. Perioada medie de ocupare a unui loc de muncă vacant este de 23 zile.
Studiul respectiv, a conturat câteva măsuri importante pe care Guvernul ar trebui să le întreprindă ca insuficienţa şi fluctuaţia forţei de muncă să fie redusă – oferirea salariilor compatibile cu un nivel de trai decent, crearea locurilor de muncă stabile, susţinerea businessului mic prin reducerea poverii de impozitare, reducerea numărului de controale din partea organelor abilitate şi consolidarea economiei naţionale.
„Interesant este că nici o companie cu capital străin nu consideră că oferirea unui salariu decent ar soluţiona problema fluctuaţiei şi insuficienţei de cadre. În schimb, mai mult de jumătate dintre angajatori consideră că oferirea unui loc de muncă stabil şi cu perspective de creştere profesională ar fi cea mai reuşită soluţie”, se spune în raportul Camerei de Comerţ Americane.
Până nu demult, braţele ieftine de muncă era punctul forte de atragere a investitorilor în Republica Moldova. Acum însă, aceştia nu-şi mai pot majora volumul de producţie, pe motivul lipsei forţei de muncă, mai ales în industria uşoară.
Radiografia pieţei de muncă: îmbătrânirea populaţiei şi migraţia intensă |
Astăzi, fiecare al doilea agent economic se confruntă cu un deficit de personal, cauzat de emigrarea unei bune părţi, dar şi de calificarea joasă a forţei de muncă. În acest context, mulţi agenţi economici sunt nevoiţi să recurgă la angajarea cadrelor mai puţin calificate, ceea ce pune în pericol calitatea producţiei şi respectiv, profitul companiilor.
Ana Moldovanu, şefa Departamentului protecţie social-economică, CNSM susţine că actualul sistem educaţional oferă specialităţi care nu reprezintă necesitatea reală a pieţei de muncă şi că lipseşte o politică naţională cu privire la pregătirea şi orientarea profesională a tinerilor. Asta, în condiţiile în care economia naţională duce o lipsă acută de ingineri, tehnologi, muncitori calificaţi în toate domeniile şi are un surplus de economişti, jurişti, traducători etc.
„Instituţiile de învăţământ, cât şi agenţii economici ar trebui să colaboreze pentru a stabili priorităţile privind programele de instruire profesională. Însă, la moment, programele de studii sunt inadecvate şi starea tehnico-materială a instituţiilor e modestă şi nu e posibilă combinarea teoriei cu practica”, conchide Ana Moldovanu.
Ministra Educaţiei, Maia Sandu, recunoaşte că sistemul autohton de educaţie este unul care nu poate genera specialişti competitivi pe piaţa muncii, chiar dacă finanţarea învăţământului ocupă o pondere de 10% în PIB. Ea susţine că învăţământul vocaţional-tehnic va fi reanimat şi că deja se elaborează o strategie de restructurarea a acestuia.
Ocuparea informală înaltă
Datele oficiale arată că mai mult de 340 de mii de persoane au avut în 2012 un loc de muncă informal sau 1/3 din numărul total al angajaţilor. Însă statistica nu include munca „la negru”, deşi este un fenomen consistent în Moldova – ponderea sectorului este estimată la 30%, influenţând nivelul salariilor şi productivităţii reale. Guvernul şi-a propus în 2011, printr-un plan de acţiuni să diminueze contabilitatea dublă, munca „la negru” şi salariile „în plic”, însă rezultatele sunt, deocamdată, minime.
„După părerea mea, Guvernul trebuie să aplice o analiză cost-beneficiu şi să înţeleagă riscurile pe care şi le asumă. În particular, merită să ne concentrăm asupra reducerii ocupării informale – mai mult de jumătate din care este în sectorul agrar, de unde este practic imposibil de eliminat.
Riscul major este că dacă nu vor scădea costurile neformale pe care le suportă firmele, cauzate de corupţie, birocraţie şi concurenţă neloială – „albirea” forţată a salariilor şi oficializarea angajării va duce la creşterea costurilor forţei de muncă pentru firme. Strânse cu uşa, multe întreprinderi vor fi nevoite să lichideze locuri de muncă sau să elibereze forţa de muncă redutantă, cum ar fi în cazul întreprinderilor agricole, care menţin angajarea populaţiei inclusiv în virtutea unor responsabilităţi sociale impuse de autorităţile locale şi centrale, sau asumate din considerent economic. Am în vedere necesitatea întreprinderilor agricole de un efort de muncă mai intens în perioada recoltei, din care cauză, menţin un nivel înalt de angajare informală şi în inter-sezon”, spune Valeriu Prohniţchi, expert independent.