Ministerul Finanţelor a pregătit un set de documente privind schimbările şi completările la actele legislative în vigoare, pe care intenţionează să le opereze în legătură cu elaborarea politicii bugetare pentru anul 2016. Cu unele din ele Confederaţia Naţională a Sindicatelor nu este de acord, lucru despre care a şi informat ministerul de resort. Maria Creminscaia, consultant principal, expert pe problemele financiare şi social–economice al CNSM, a făcut pentru „Vocea poporului” un comentariu mai amplu vizavi de această problemă.
Fără rezerve
În scopul completării bugetului pentru anul viitor, Ministerul Finanţelor a decis să întreprindă câteva măsuri legislative. În opinia sindicatelor, însă, unele din ele ar putea avea un impact negativ asupra situaţiei. De exemplu, ministerul propune reducerea cotei de profit folosită pentru majorarea capitalului statutar al Băncii Naţionale a Moldovei. Potrivit Mariei Creminscaia, în acest mod banca centrală a Moldovei va fi lipsită de posibilitatea de a acumula rezerve. „Luând în consideraţie faptul că, conform art. 19 din Legea cu privire la Banca Națională, capitalul statutar este constituit în proporţie de 1/3 din capitalul autorizat şi 2/3 – din fondul general de rezervă, care se utilizează în exclusivitate pentru acoperirea pierderilor înregistrate conform rezultatului exerciţiului la finele anului financiar şi are o importanţă majoră pentru asigurarea stabilităţii sistemului financiar-bancar naţional, sindicatele nu vor susţine propunerea respectivă”.
Oportunități pentru corupţie
CNSM nu susţine nici modificările propuse în art. 8 din Legea cu privire la proprietatea publică a unităţilor administrativ-teritoriale. Sindicatele insistă asupra menţinerii aprobării obligatorii de către guvern a transmiterii activelor din proprietatea de stat în proprietatea de stat a unităţilor administrativ-teritoriale.
Or anume Guvernul, în conformitate cu legea, „este obligat să consulte proiectul de hotărâre cu toate părțile interesate, asigurând astfel transparența procesului decizional și încrederea populației”. În cazul aprobării amendamentului, pentru autoritățile centrale vor apărea lacune cu risc de corupție și abuzuri în materie de privatizare.
CNSM se pronunță vehement împotriva inițiativei Ministerului
Finanțelor de modificare a legis-lației care se referă la Fondul Rutier. Modificările propuse presupun excluderea taxei de folosire a drumurilor din categoria surselor de constituire a Fondului Rutier și transmiterea totală a acestora în bugetele autorităților publice locale de nivelul întâi.
„În prezent, lipsește un mecanism care să se refere la procedurile de acumulare și administrare a taxelor, iar nemijlocit procesul de implementare va fi deosebit de dificil de realizat, mai ales în cazul persoanelor care-și au sediile în câteva unități administrativ-teritoriale, or taxele sunt transferate în exclusivitate la locul de înregistrare a persoanelor juridice. Totodată, acest proiect de modificare a Codului fiscal nu prevede includerea taxei respective la categoria taxe locale. De asemenea, autorii documentului nu fac nici o referire la obiectul și subiecții impozitării, la metodele de calculare, achitare și transferare a impozitelor către autoritățile publice locale”, ne spune Maria Creminscaia.
În plus, potrivit afirmațiilor domniei sale, autoritățile publice locale de nivelul întâi nu dispun de potențialul uman necesar pentru a satisface toate cerințele impuse de lege la capitolul asigurarea calității serviciilor de întreținere tehnică a drumurilor și străzilor, adică de reabilitare și reconstrucție. „Mai mult, noi suntem de părerea că unele dintre autoritățile publice locale de nivelul întâi nu vor reuși să acumuleze mijloace financiare pentru întreținerea drumurilor și străzilor, iar unele localități unde sunt înregistrate doar până la 10 mijloace de transport se vor dovedi a fi incapabile să asigure finanțarea cheltuielilor de ordin general”, a concluzionat Maria Creminscaia.