Subdiviziunile Ministerului Afacerilor Interne în care activează organizaţii sindicale vor dispune de responsabili pentru protecţia securităţii şi sănătăţii la locul de muncă. Preşedintele Federaţiei Sindicatelor “Sindlex”, Mihail Laşcu, a precizat pentru „Vocea poporului” că funcţia lor va fi de a monitoriza respectarea drepturilor acestor salariaţi, în condiţiile în care, în prezent, prerogativele Inspecţiei de Stat a Muncii nu se răsfâng asupra organelor de poliţie.
Responsabilii pentru protecţia muncii au fost aleşi din rândul angajaţilor inspectoratelor de poliţie care sunt membri ai comitetelor organizaţiilor sindicale primare din subdiviziune. Ei îşi vor desfăşura activitatea în cadrul comitetelor de securitate şi sănătate în muncă pe bază de paritate, împreună cu reprezentanţii angajatorului. Mihail Laşcu a precizat că aceştia vor asigura, între altele, desfăşurarea activităţii poliţiştilor în strictă corespundere cu fişele de post, precum şi realizarea drepturilor incluse în Convenţia colectivă ramurală şi Contractul colectiv de muncă la nivel de unitate.
Responsabilii pentru protecţia muncii din organele de poliţie fac parte din Inspecţia Muncii, constituită de Federaţia Sindicatelor din Moldova “Sindlex”, iar în prezent beneficiază de un program de pregătire profesională pentru exercitarea acestei funcţii. Preşedintele Federaţiei Sindicatelor “Sindlex” a mai specificat că aceşti specialişti vor activa în strânsă colaborare cu angajaţii Inspecţiei Muncii a Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova.
Obiectivul primordial al sindicatelor este de a proteja drepturile poliţiştilor |
În cadrul unui seminar organizat recent, la Bălţi, preşedintele Federaţiei “Sindlex” a remarcat că, în pofida activităţilor specifice ale poliţiştilor, obiectivul primordial al sindicatelor este de a proteja aceşti salariaţi în ceea ce priveşte securitatea şi sănătatea la locul muncă. Mihail Laşcu a subliniat că sindicatele sunt obligate să identifice şi să informeze autorităţile competente despre cazurile de încălcare a drepturilor şi intereselor poliţiştilor ce decurg din legislaţia muncii.
În acelaşi context, şeful Inspecţiei Muncii a Federaţiei “SINDLEX”, Alexandru Gobjilă, s-a referit la unele aspecte ale conlucrării responsabililor pentru protecţia muncii cu reprezentanţii conducerii inspectoratelor de poliţie, ai subdiviziunilor Ministerului Afacerilor Interne, Inspectoratului General de Poliţie, Inspectoratului de Stat al Muncii şi Inspectoratului Muncii al CNSM. Alexandru Gobjilă i-a îndemnat pe responsabilii pentru protecţia muncii să dea dovadă de corectitudine şi insistenţă în timpul efectuării controalelor şi a altor activităţi orientate spre protejarea securităţii şi sănătăţii în muncă a membrilor de sindicat.
În cadrul aceluiaşi seminar, inspectorul superior al Inspectoratului Muncii al Sindicatelor, Ion Vartic, a făcut o prezentare privind actele legislative şi normative ce reglementează securitatea şi sănătatea în muncă. Totodată, el a descris metodologia de instruirie în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă a angajaţilor şi formele de evidenţă a activităţilor de pregătire profesională, reglementate de actele legislative şi normative în vigoare.
Ion Vartic a precizat pentru “Vocea poporului” cel mai important e ca accidentele de muncă care se produc în organele de poliţie să fie comunicate, cercetate şi înregistrate în modul stabilit de regulamentul care se referă la aceste aspecte, aprobat prin hotârâre de Guvern. În conformitate cu legea asigurării în caz de accidente de muncă şi boli profesionale, atât angajatorul, cât şi asiguratorul achită indemnizaţii şi despăgubiri accidentatului, iar în cazul incidentelor soldate cu decesul salariatului – membrilor familiei acestuia, în exclusivitate în baza dosarului de cercetare a accidentului de muncă, a conchis inspectorul superior al Inspectoratului Muncii al CNSM.
ÎNCHEIERE
În urma negocierilor dintre Ministerul Afacerilor Interne şi Federaţia Sindicatelor din Moldova „SINDLEX”, pe 17 aprilie 2013, au fost semnate un şir de modificări şi completări la Convenţia colectivă de nivel ramural pentru anii 2011-2015, printre care se numără: Articolul 7. (6) Inspecţia Muncii a Federaţiei Sindicatelor din Moldova ”SINDLEX”, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu art. 386 al Codului muncii şi Regulamentul Inspecţiei Muncii a Federaţiei, exercită controlul asupra respectării legislaţiei muncii şi a altor acte normative în domeniul muncii în toate subdiviziunile din cadrul MAI, unde sunt organizaţii sindicale. Articolul 91. Cuantumurile sporurilor pentru munca prestată în condiţii nefavorabile, se stabileşte în conformitate cu Regulamentul cu privire la evaluarea condiţiilor de muncă la locurile de muncă şi modul de aplicare a listelor ramurale de lucrări pentru care pot fi stabilite sporuri de compensare pentru munca prestată în condiţii nefavorabile, aprobat prin hotărârea Guvernului nr. 1335 din 10.10.2002. (1) MAI va asigura dreptul sindicatului de a efectua expertiza condiţiilor de muncă a salariaţilor în scopul determinării influenţei factorilor nefavorabili pentru sănătatea lor. (2) MAI va asigură participarea obligatorie a sindicatului în componenţa comisiilor la cercetarea accidentelor de muncă şi a cazurilor de contractare a bolilor profesionale. (3) Angajatorii vor comunica sindicatului despre accidentele produse la unitate şi vor pune la dispoziţia părţilor copiile proceselor-verbale cu privire la cercetarea accidentelor de muncă (Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr.1361 din 22 decembrie 2005 pentru aprobarea Regulamentului privind modul de cercetare a accidentelor de muncă). |