29 martie 2024
Chisinau
Без рубрики

Milioane tocate, drumuri stricate – așa vrem să ajungem în Europa?

Loading
Без рубрики Milioane tocate, drumuri stricate – așa vrem să ajungem în Europa?
Milioane tocate, drumuri stricate – așa vrem să ajungem în Europa?

 

 

drumari

Foto: vocea.md

Mai bine de 80% dintre antreprenorii ţării, potrivit unui studiu realizat de In­stitutul Naţional de Cercetări Economice, consideră că starea drumurilor din ţară s-a înrăutăţit în ultimii doi ani şi o văd ca o piedică pentru dezvoltarea afa­cerilor. Este un paradox, în condiţiile în care tot auzim că anual se dau miliarde de lei din Bugetul de stat, din Fondul rutier, din donaţii externe pentru repa­raţia, întreţinerea curentă a reţelei de drumuri auto din RM. Doar anul trecut, Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor i-au fost alocate peste un miliard şi 200 de milioane de lei pentru gospodăria drumurilor.

 

Avem bani, nu avem drumuri bune

 

Un audit recent al Curţii de Conturi ara­tă că aproape 80 la sută din drumurile na­ţionale se află într-o stare bună sau medie. În timp ce cu drumurile locale e jale mare. Cam 60% din acestea sunt stricate de-a bi­nelea. Aşa că antreprenorii au tot dreptul să fie nemulţumiţi de starea șoselelor din ţară.

De ce drumurile noastre toate: fie locale, fie naţionale, nu au ajuns să arate ca într-o ţară civilizată? Astfel încât să fie practica­bile pe orice vreme a anului, să nu distru­gă mijloacele de transport auto? Lipsa de bani, precum s-a speculat multă vreme? Acum, acest pretext nu mai ţine.

Or, după cum arată un raport al Curţii de Conturi, banii pentru reabilitarea şi în­treţinerea drumurilor auto din ţară curg gârlă. Nu suntem în stare să-i folosim con­form destinaţiei, adică pentru îmbunătăţi­rea calităţii drumurilor noastre.

Potrivit sursei citate, Întreprinderea de Stat „Administraţia de Stat a Drumurilor”, „gospodarul” nemijlocit al drumurilor din ţară, nu a fost în măsură să valorifice anul trecut peste 40 de milioane de lei pentru întreţinerea drumurilor publice. Din Fon­dul rutier s-au alocat un miliard 225 de mi­lioane de lei pentru lucrările de reparaţie şi întreţinere a drumurilor din ţară, din care 80,5 milioane au rămas nefolosite. Culmea impotenţei noastre, nici măcar nu suntem în măsură să asimilăm banii acordaţi de donatorii externi. Gradul de absorbţie a mijloacelor financiare obţinute din surse străine este de doar 40 la sută. Doar anul trecut, nu au fost valorificate aproape 54 de milioane de lei din Bugetul de stat cu această destinaţie.

 

Bani publici, aruncaţi în vânt

 

Totuşi, ce se întâmplă, cum sunt chel­tuite sutele de milioane, miliardele de lei alocate din Bugetul de stat, din Fondul rutier, din donaţiile finanţatorilor externi pentru îmbunătăţirea calităţii drumurilor noastre? Curtea de Conturi acuză condu­cerea Întreprinderii de Stat „Administraţia de Stat a Drumurilor” pentru faptul că a în­călcat în repetate rânduri legislaţia atunci când a achiziţionat, a recepționat lucrările executate la construcţia şi reparaţia multor drumuri auto din ţară, precum R20 „Rezi­na–Orhei–Călăraşi”; R30 „Anenii Noi–Că­uşeni–Ştefan Vodă–frontiera cu Ucraina” şi altele, din care cauză s-au finanţat volu­me de lucrări care nu erau incluse în con­tractele de antrepriză.

Tot această instituţie, conform Curţii de Conturi, se face vinovată de faptul că nu a estimat valoarea contractelor de lucrări potrivit preţurilor de piaţă, ceea ce a dus la majorarea valorii lucrărilor de reparaţie lu­ate în primire cu aproape 42 de milioane de lei. A fost depăşit plafonul maxim de chel­tuieli peste ofertele prezentate la licitaţii cu aproape nouă milioane de lei. Nu s-au în­casat opt milioane de lei cu titlu de garanţie de bună executare a lucrărilor de la agenţii economici care nu au respectat contractele de antrepriză. Multe contracte nu au fost respectate în privința termenului de înde­plinire a lucrărilor, însă Întreprinderea de Stat „Administraţia de Stat a Drumurilor” nu a recurs la sancţiuni.

În plus, multe societăţi pe acţiuni „Dru­muri” au cheltuit în mod iresponsabil mi­lioane de lei pentru îngrijirea drumurilor. Bunăoară, ca urmare a ignorării principiu­lui de contractare a lucrărilor de întreţine­re a drumurilor pe timp de iarnă în baza statisticii multianuale a precipitaţiilor, întreprinderea a achiziţionat anul trecut o cantitate de sare a cărei valoare depăşeşte cu aproape 10 milioane de lei pe cea esti­mată la licitaţie.

 

Licitaţii cu perdele trase

 

O harababură întreagă a constatat Curtea de Conturi şi în ceea ce priveşte organizarea licitaţiilor publice de către Întreprinderea de Stat „Administraţia de Stat a Drumurilor” pentru achiziţionarea mărfurilor, a lucrărilor şi serviciilor din mijloacele Fondului rutier. Se dovedeşte că în cadrul celor 72 de licitaţii publice au fost încheiate 27 de contracte în valoare de 455 de milioane de lei, fără a se asigura pu­blicitatea şi transparenţa procedurilor de achiziţii. Adică, contractele cu pricina nu au fost incluse în anunţurile de intenţie şi în planul de achiziţii publice pentru anul trecut. Mai mult ca atât, administraţia în­treprinderii a anulat 28 de licitaţii.

Mai grav, constată Curtea de Conturi, Întreprinderea de Stat „Administraţia de Stat a Drumurilor” şi-a permis să cheltu­iască peste 320 de milioane de lei fără a organiza licitaţii publice. Iar cu unii agenţi economici aceasta a încheiat contracte fără a verifica dacă respectivele firme dispun de capacităţile necesare pentru îndeplini­rea lucrărilor proiectate. Altora le-au fost prelungite termenele de executare a lucră­rilor indicate în contracte fără a se recurge la sancţiuni. Acum trebuie să ne mai mire faptul de ce unele companii, precum „Lus­mecon”, câştigă pe un cap contractele pri­vind construcţia, reparaţia drumurilor din ţară? Este ştiut că patronul acestei firme nu-i altcineva decât Galina Ghilaş, soţia di­rectorului Agenţiei Relaţii Funciare şi Ca­dastru, Anatol Ghilaş. Profitul respectivei companii a crescut anul trecut de 2,5 ori, adică cu peste 13 milioane de lei. Deşi are aproape cel mai înalt cost din ţară pentru reparaţia unui kilometru de drum, com­pania „Lusmecon”, practic, a monopolizat procesul de reabilitare a traseului Orhei–Rezina, pentru care Guvernul a alocat anul acesta 160 de milioane de lei.

 

Legislaţia imperfectă încurajează hoţia

 

Se zice că întreţinerea, reparaţia anua­lă a unui kilometru de drum public în ţara noastră costă cam 110 mii de lei. Dar cine a calculat, conform căror norme, criterii? Or, Curtea de Conturi ne spune că Republi­ca Moldova nu are o bază normativ-legală adecvată, pe potriva condiţiilor şi cerin­ţelor actuale de construcţie şi reparaţie a drumurilor publice. Nu există normativele de rigoare pentru stabilirea volumului mij­loacelor necesare pentru întreţinerea unui kilometru de drum. Câtă vreme acest vacu­um legislativ se va menține, risipa, furtul de bani publici alocaţi pentru drumurile noastre nu se va opri.

  
Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
slot thailand