O campanie de promovare a medierii, ca metodă alternativă de soluționare a litigiilor, va demara în ţara noastră, până la finele acestui an. Potrivit reprezentanţilor Ministerului Justiţiei, campania va fi desfăşurată în baza unei strategii ce conține acțiuni preconizate pentru o perioadă de doi ani.
La solicitarea Ministerului Justiției, un grup de experți a cercetat cât de informate sunt grupurile țintă și care este atitudinea oamenilor față de mediere. În baza rezultatelor obținute, dar și a proiectului de Lege cu privire la susținerea și promovarea medierii, aprobat de Guvern în iulie anul curent, experții au elaborat un plan de acțiuni. Acesta corespunde integral atât cadrului normativ, cât și necesităților reale din domeniul medierii.
Campania de promovare a medierii va fi implementată în patru etape. Fiecare dintre acestea fac parte din planul de promovare şi conține o descriere concretă și succintă a activităților care urmează să fie desfășurate.
Slogan şi logo
Conform recomandărilor ex-perților, Consiliul de Mediere urmează să aleagă un slogan și să creeze un logo sugestiv pentru promovarea acestei metode de soluționare a litigiilor. Totodată, consiliul trebuie să identifice actorii-cheie, precum şi experții internaționali care vor fi implicați în promovarea medierii.
Una din sarcinile prioritare ale Strategiei de reformare a sectorului justiţiei pentru anii 2011-2016 o constituie promovarea şi dezvoltarea instituţiei medierii în calitate de mijloc alternativ de soluţionare a litigiilor. Funcţionarea eficientă a sistemului de soluționare alternativă a litigiilor este indispensabilă procesului de edificare a unui sistem judiciar eficient.
În ţara noastră este în vigoare o lege privind medierea, dar ea nu funcţionează |
Scopul acestui gen de metode alternative este de a reducere fluxul mare de dosare din instanţele de judecată, precum şi termenul necesar pentru soluţionarea litigiilor, de a economisi resurse umane și financiare, de a îmbunătăţi accesul la justiţie şi a creşte încrederea populaţiei în actul justiţiei.
Practicile internaționale demonstrează că medierea este una dintre cele mai eficiente metode de soluționare a conflictelor, care oferă sentimentul de câștig, pe cale amiabilă, al tuturor participanților la conflict. Un bun exemplu din practicile internaționale este Italia, care este lider la acest capitol, cu aproximativ 200 de mii de medieri.
Secretarul confederal al Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova, Nicolae Suruceanu, a precizat pentru „Vocea poporului” că în ţara noastră a fost adoptată o lege privind medierea, care este în vigoare încă din 2007, dar nu funcţionează. În acest document nu este specificat însă că şi conflictele de muncă pot fi soluţionate prin mediere.
„Noi am elaborat recent un proiect de lege cu privire la soluţionarea conflictelor colective de muncă pe cale amiabilă şi una din procedurile prevăzute în acest scop este medierea. Ea reprezintă o metodă extrajudiciară de soluţionare a conflictelor şi este promovată pe larg în comunitatea europeană”, a subliniat secretarul confederal.
Proiectul respectiv a fost elaborat de partenerii sociali, la iniţiativa sindicatelor. Discuţiile pe marginea acestui document sunt purtate deja pe parcursul a aproximativ doi ani. În acest proces au fost antrenaţi şi reprezentanţi ai Biroului Internaţional al Muncii, precum şi ai Consiliului Regional Pan-european (PERC) al Confederaţiei Internaţionale a Sindicatelor.
Proiectul include şi o prevedere ce se referă la crearea unui Arbitraj al conflictelor colective de muncă. În opinia lui Nicolae Suruceanu, mediatorul nu poate juca rolul de avocat, procuror sau judecător, pe motiv că nu apără interesele doar uneia dintre părţile implicate în conflict.
Acest proiect urmează să fie dezbătut în Comisia naţională pentru consultări şi negocieri colective, iar ulterior va fi remis spre avizare tuturor părţilor interesate, apoi aprobat de Guvern şi prezentat Parlamentului spre adoptare.