Ministerul Sănătăţii din Republica Moldova, contrar politicii bugetar-fiscale pentru anii 2015-2017, propune majorarea în anul viitor a cotei primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală (AOAM), ridicându-o la 4,5% achitată atât de patroni, cât şi de angajaţi, adică de la 8% la 9%, în total. Asta chiar dacă abia acum un an guvernul şi parlamentul au susţinut propunerea ministerului de resort, majorând de la 3,5% la 4% suma primelor pentru dreptul de a beneficia de serviciile incluse în poliţa de asigurare, adică de la 7% la 8%, în total.
Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova (CNSM) se pronunţă categoric împotriva acestei iniţiative, considerând că aceasta nu are nici un temei. Acţionând în baza Legii sindicatelor şi nefiind de acord cu propunerile Ministerului Sănătăţii, CNSM a expediat pe adresa ministrului Sănătăţii, Andrei Usatîi, o scrisoare cu un şir de argumente care explică poziţia sindicatelor şi confirmă ilegalitatea majorării cotei primelor de asigurare medicală.
Proiect de buget fără analize şi calcule necesare
Maria Creminscaia, consultant principal–expert pe probleme financiare şi social-economice al CNSM, a declarat pentru „Vocea poporului” că, după studierea proiectului de Lege privind fondurile de asigurare medicală obligatorie pentru anul 2015, prezentat pentru aviz, confederaţia constată necorespunderea acestuia cu legislaţia în vigoare. În avizul CNSM se menţionează că proiectul respectiv a fost elaborat cu încălcarea Legii privind actele legislative, nota explicativă nu conţine studiul de fezabilitate, informaţii privind cheltuielile suplimentare din partea patronului, dar şi a angajatului.
Lipsesc analiza şi argumentele privind necesitatea adoptării cotei majorate a primelor de asigurare medicală pentru anul 2015, precum şi studiul în ce mod acest lucru va influenţa activitatea întreprinzătorilor, dar şi a angajaţilor din cauza creşterii poverii fiscale.
Şomerii achită pentru poliţa medicală de două ori mai mult decât angajaţii |
Maria Creminscaia aduce un argument în acest sens. În anul 2015, salariul mediu prognozat va creşte în comparaţie cu anul curent cu 275 de lei, adică cu 6,5%, iar prima de asigurare obligatorie a asistenţei medicale, potrivit proiectului, se va majora cu 33,5 lei, adică cu 19,8%. Cu alte cuvinte, creşterea deducerilor din salariu în fondul de asigurare obligatorie a asistenţei medicale va fi de trei ori mai mare decât majorarea prognozată a salariului mediu pe ţară, mai ales că creşterea reală a acestuia, luând în calcul rata inflaţiei, va constitui 1,5%.
Totodată, potrivit Mariei Creminscaia, în nota explicativă la proiectul de lege lipseşte analiza executării capitolului cheltuieli al bugetului din ultimii doi ani, şi executarea planificată a acestuia în anul curent, calculele veniturilor şi cheltuielilor planificate pentru anul viitor, precum şi prognozele acestora pentru viitorii doi ani, aşa cum este prevăzut de lege. Ministerul, invocând că proiectul de lege a fost elaborat în baza Prognozelor indicilor macroeconomici pentru anii 2013-2017, potrivit cărora fondul salarial pentru anul 2015 este prognozat în valoare de 33,7 mlrd. de lei şi, calculând venitul din suma de 32,9 mlrd. de lei, nu a argumentat suma fondului salarial, din care nu vor fi reţinute primele de asigurare medicală obligatorie în corespundere cu legislaţia.
La calcularea veniturilor primelor de asigurare în formă de sumă fixă din partea persoanelor asigurate în mod individual, ministerul nu a indicat numărul real al acestora, susţinând că un număr mic este cuprins de asigurarea medicală obligatorie, astfel diminuând anual indicii veniturilor la acest capitol.
CNSM indică anual că sunt discriminate persoanele care nu lucrează, în comparaţie cu cele antrenate în câmpul muncii, la calcularea costului poliţei. Avem un paradox. În viziunea ministerului, sistemul AOAM este unul solidar, chipurile, cel bogat trebuie să cotizeze pentru cel sărac, doar că în acest caz cel mai „bogat” este tocmai cel neangajat, or acesta achită nu 4 la sută din retribuție, ci toate 8 la sută – și cota sa, și cota angajatorului. În plus, achitările se fac din salariul anticipat de Guvern, adică din salariul de care nu beneficiază toți angajații. Încă în aprilie anul curent, CNSM a expediat ministerului propuneri ce țin de modificarea legislației în domeniul AOAM, însă instituția de resort a ignorat demersul.
Drept argument, ministerul invocă facilitatea oferită – pe parcursul a trei luni din momentul publicării legii, polița poate fi cumpărată la jumătate de preț, iar unele categorii de persoane o pot achiziționa chiar și la ¼ din prețul inițial. Analiza situației pe parcursul câtorva ani denotă că veniturile reale de pe urma oferirii acestor facilități constituiau 48-45 la sută din costul poliței. Refuzul ministerului de a schimba modul de calculare a ratei fixe a cotei de asigurare s-ar explica, în opinia Mariei Creminscaia, prin faptul că lipsesc niște calcule reale despre costul pachetului de servicii medicale prestate în cadrul Programului Unic AOAM. În acest caz, numărul de servicii medicale prestate crește doar aparent. Or, costul poliței din 2004 până în 2014 a sporit de mai bine de 9 ori, adică de la 441 de lei la 4056 de lei, iar în 2015 autoritățile intenționează să o scumpească până la 4860 de lei. Iată de ce sindicatele insistă asupra modificării normei, solicită ca un șomer să achite același procent ca și un salariat, adică 4 la sută.
Calculele, în funcție de numărul de persoane
Sindicatele încearcă, de asemenea, să obțină modificarea modului de decontare de către stat a mijloacelor în Fondul AOAM pentru persoanele asigurate de către stat. Dacă Guvernul ar fi menținut norma de achitare a costului poliței pentru fiecare persoană asigurată din bugetul statului, așa cum a fost prevăzut de lege în perioada de implementare a sistemului AOAM, Executivul n-ar mai fi avut nevoie să treacă povara sa pe umerii angajatorului și ai angajatului. Însă, la inițiativa ministerului, Parlamentul, fără a se consulta cu sindicatele, a revizuit modul de achitare a costului serviciilor medicale, stabilind următoarea normă: defalcarea în acest fond a nu mai puțin de 12,1 la sută din toate cheltuielile bugetului. În plus, în acest caz situația este de așa natură că statul achită de câteva ori mai puțin decât îi costă polița pe cei care nu sunt angajați.
Iată de ce sindicatele consideră că calculele urmează a fi efectuate în funcție de numărul persoanelor pe care statul s-a oferit să le asigure, adică pentru fiecare în parte, nu în funcție de un oarecare procent general, care nici nu se știe cum a fost calculat. Prin amendarea art. 4 al. (4) din Legea cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală, timp de 10 ani, numărul de categorii care urmează a fi asigurate de către Guvern s-a dublat, iar cota transferurilor din bugetul de stat în veniturile generale ale fondurilor AOAM în aceeași perioadă s-a redus de la 66% la 41,5 la sută.
„Guvernul, pe parcursul a trei ani, nu respectă prevederile legii, transferând doar 9-10 la sută în loc de 12,1 la sută din suma totală a cheltuielilor din bugetul țării. Pentru anul 2014, contribuțiile angajatorilor și angajaților au fost planificate cu o creștere de 20,7 la sută, în comparație cu anul precedent, iar pentru anul 2015 – cu o creștere de încă 25 la sută, pe când transferurile din bugetul de stat pentru anul 2015 sunt prevăzute la nivelul anului curent. În Nota informativă la proiect, ministerul nu a prezentat nici un argument despre suma cheltuielilor din bugetul de stat, despre cota procentuală din care a fost calculată suma de 2 mlrd. 234 mln. 556,6 mii de lei”, ne explică Maria Creminscaia.