Pe an ce trece, economia subterană, care după ultimele estimări ale experţilor reprezintă cam 45 la sută din economia naţională, asemenea unei găuri negre din cosmos, „înghite” tot mai mult din forţa de muncă a ţării. Conform ultimelor date statistice oficiale, anul trecut, în sectorul informal au muncit aproape 14% din populaţia activă a Republicii Moldova, adică cu trei procente mai mult decât în 2008, când acest indice se ridica la 11 procente.
Luând în calcul datele oficiale, s-ar putea spune că în economia subterană muncesc cel puţin 170 de mii de persoane. Însă cifrele cu care operează Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova (CNSM) denotă că numărul real al lucrătorilor care activează în economia subterană ar fi de peste două ori mai mare şi s-ar ridica la 360 de mii de persoane! Dezastru, nu altceva!
Aceasta înseamnă că zeci şi sute de mii de locuitori ai ţării, deşi au venituri constante, beneficiază de protecţia socială a statului, nu plătesc impozite în vistieria ţării, în fondurile de asigurări sociale de stat, în fondurile de asigurări medicale obligatorii. Conform calculelor sindicatelor, sectorul informal păgubeşte bugetul public naţional de 15 miliarde de lei, ceea ce reprezintă cam 70 la sută din volumul veniturilor bugetului de stat pentru anul curent sau aproape de două ori mai mult decât valoarea asistenţei financiare acordată Republicii Moldova de către Fondul Monetar Internaţional, conform programului economic convenit între Guvernul RM şi FMI la finele anului 2009.
Unii demnitari protejează segmente ale economiei ilegale
Este de-a dreptul uluitor, spune Petru Chiriac, vicepreşedinte al Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova, că Guvernul Republicii Moldova nici în ruptul capului nu vrea să admită existenţa economiei subterane în ţara noastră. Da, Executivul cade de acord că se aplică „munca la negru”, se plătesc salarii „în plic”. Însă, în opinia sindicatelor, tocmai orice activitate de muncă ce nu este contabilizată și reprezintă elemente componente ale economiei ilicite, conduce la evaziune fiscală. Desigur, amploarea sectorului informal nu se măsoară doar prin dimensiunile „muncii la negru”, prin sumele de bani plătite ilegal sub formă de salarii „în plic”, ci mai include contrabanda în vămi, activităţile de contrafacere a mărfurilor, din care cauză nu se acumulează miliarde de lei în bugetul ţării.
Citește și: FMI a realizat ceea ce liderii sindicali din Moldova au avertizat demult
Mai grav, vicepreşedintele CNSM susţine că statul, adică Parlamentul şi Guvernul, nici nu se arată dispus să facă ceva pentru a reduce dimensiunile sectorului informal. El insistă că, practic, toate structurile statului sunt implicate, într-un fel sau altul, în menţinerea şi lărgirea economiei subterane. În opinia sa, nici un grangur din administraţia publică centrală, locală nu trăieşte doar din salariu, ci se ţine pe anumite venituri ilegale, care depăşesc de multe ori lefurile lor, din economia subterană, prin implicarea directă sau prin protejarea anumitor afaceri criminale în domenii precum importul şi comercializarea medicamentelor, producerea şi exportul de băuturi alcoolice, în sfera construcţiilor şi multe alte segmente ale sectorului real al economiei. După estimările vicepreşedintelui CNSM, avântul economiei subterane în Republica Moldova cunoaşte o dimensiune îngrijorătoare. De exemplu, dimensiunile muncii nedeclarate au atins 57 la sută din întreaga economie.
Guvernul mimează lupta cu economia subterană
Urmare a multiplelor şedinţe ale Comisiei naționale pentru consultări și negocieri colective, s-a realizat, accentuează Petru Chiriac, că structurile de stat nici nu se prea implică în ceea ce priveşte diminuarea proporţiilor economiei subterane. Bunăoară, Guvernul a adoptat un plan de acţiuni privind minimizarea „muncii la negru” şi achitării salariilor „în plic” încă acum doi ani, însă, cu regret, nu se văd efectele acestuia. De pildă, până la momentul de faţă nu s-a format o structură pluri-departamentală, alcătuită din reprezentanţi ai Procuraturii Generale, CNA, Inspectoratului Fiscal, MAI, Inspectoratului de Stat al Muncii, care să supună unor verificări minuţioase activitatea agenţilor economici suspectaţi de apartenenţă la economia subterană.
Mai apoi, Biroul Naţional de Statistică urma să realizeze, o dată la doi ani, o investigaţie sociologică privind evoluţia sectorului informal în economia ţării. Din păcate, aceste acțiuni nu se desfășoară. Nici comisia tripartită – Guvern, Sindicate, Patronate – nu se întruneşte în fiecare trimestru, după cum prevede respectivul plan al Guvernului, pentru a analiza impactul negativ al sectorului informal, ci doar o singură dată în an. Unde mai pui că abordările în acest sens, de multe ori superficiale, sunt realizate cosmetic.
Sindicatele îşi presară cenuşă pe cap
Totuşi, vicepreşedintele CNSM recunoaşte că nu toate sindicatele de ramură s-au concentrat pe asistenţa, susţinerea salariaţilor, a membrilor de sindicat, care sunt remuneraţi cu salarii „în plic”. Îndeosebi sunt vizate sindicatele din agricultură, transport, construcţii, servicii. Cu atât mai regretabil este faptul că CNSM a adoptat un plan aparte de profilaxie şi combatere a sectorului informal. În repetate rânduri, economia subterană a devenit chestiunea dominantă a şedinţelor Comitetului Confederal al CNSM. S-au tipărit şi s-au difuzat peste 40 de mii de pliante, prin intermediul cărora li s-a vorbit angajatorilor, salariaţilor despre avantajele, dar, mai cu seamă, despre riscurile pe care le comportă munca în economia subterană. S-a încercat să li se deschidă angajaţilor ochii vizavi de riscurile pe care şi le asumă aceştia muncind în sectorul informal, precum o bătrâneţe fără pensie, lipsa de indemnizaţii în cazul îmbolnăvirii sau al accidentelor de muncă şi multe aspecte de acest gen.
În sfârşit, sindicatele „s-au căpătuit” cu propriul instrument de monitorizare, de combatere a economiei subterane, Inspectoratul Muncii al Sindicatelor, care deja a apucat să-şi arate eficienţa, mai ales în ceea ce priveşte respectarea obligativităţii îndeplinirii convenţiei colective la nivelul fiecărei unităţi economice. Or, modificarea convenţiei colective cu privire la contractele individuale de muncă obligă patronul de firmă să încheie contract individual de muncă cu fiecare salariat, care să prevadă sursele de plată a indemnizaţiilor pentru concediile de boală, pentru pensii, defalcări la buget conform legislaţiei în vigoare.
Cum reuşesc angajatorii certaţi cu legea să iasă basma curată?
Din păcate, constată Petru Chiriac, angajatorii din ţară nu-şi prea dau ghes să îndeplinească respectiva prevedere legislativă, întrucât nu sunt prevăzute măsuri de sancţionare pentru astfel de situaţii.
Este adevărat că Codul contravenţional presupune, pentru angajarea ilegală a lucrătorilor, pedepsirea patronilor, a persoanelor juridice cu amenzi de până la 10 mii de lei. Însă puţini dintre angajatorii certaţi cu legea ajung să suporte consecinţele legii, întrucât Inspectoratul Muncii al Sindicatelor nu are împuterniciri și pârghii să aplice prevederile corespunzătoare ale Codului contravenţional. Singurul lucru permis acestei instituţii este să întocmească un proces verbal despre fiecare caz de muncă ilicită şi să-l depună la procuratură, unde acesta, mai degrabă, riscă să se prăfuiască într-un loc dosit sau să dispară fără urmă. În aşa fel, angajatorii scapă uşor de pedepse şi continuă să-şi facă mendrele, păgubind ţara şi salariaţii firmelor.
Citește și: Salariul în plic pentru lucrător – beneficii pe termen scurt, pierderi pe termen lung
De asemenea, pentru a asigura o evidenţă cât de cât pertinentă a salariaţilor unei firme, patronul acesteia este obligat să întocmească un permis nominal pentru fiecare angajat, astfel încât orice inspecţie venită să verifice legalitatea angajărilor să se poată convinge de respectarea literei legii în acest sens.
Dar, potrivit vicepreşedintelui CNSM, nici această exigenţă legală nu este respectată. De altfel, cum nu se îndeplinesc nici cerinţele privind ţinerea unui registru de evidenţă a tuturor muncitorilor la Inspectoratul teritorial al muncii.
Petru Chiriac crede că, astăzi, structurile statului nu pot să aibă o sarcină mai importantă decât cea de a diminua şi a combate economia subterană. Este o misiune extrem de dificilă, pentru că, după cum dovedesc unele studii, rezultate sociologice, principalii protectori, cei mai mulți beneficiari ai economiei subterane sunt tocmai demnitari, funcţionari cu posturi înalte, oameni din organele de drept. Adică, e cum ar fi să pui lupul stăpân peste stâna de oi…