11 august 2020
Chisinau
Fără categorie

Fără violență în instituțiile de învățământ

Loading
Fără categorie Fără violență în instituțiile de învățământ
Fără violență în instituțiile de învățământ
violenta-in-scoli

Foto: adevarul.ro

Peste 3000 de cazuri de violență față de copii înregistrate. Aceasta se arată în raportul Ministerului Educației pentru perioada martie-mai 2013. Ma­joritatea din ele au fost sesizate de elevi. Potrivit ministerului, cifra cazuri­lor este mult mai mare, dar incidentele, din păcate, sunt mușamalizate.

 

Una dintre prioritățile pe care și le-a sta­bilit Ministerul Educației este prevenirea și combaterea violenței și a abuzului față de copii în instituțiile școlare. Declarația a fost făcută de către ministra Educației, Maia Sandu, în cadrul unei conferințe de presă, cu tema „Prevenirea și combaterea violenței față de copii – prioritate a sectoru­lui educațional”.

Pentru prima dată, în baza rapoartelor venite de la direcțiile de învățământ, Mi­nisterul Educației a întocmit un raport trimestrial asupra cazurilor de abuzuri și neglijare a copilului.

„Angajaţii din sector au identificat în această perioadă 3714 cazuri de violenţă faţă de copii, inclusiv 1448 de abuz fizic, 1460 de abuz psihologic, 18 cazuri de abuz sexual, 666 de neglijare, 122 de cazuri de exploatare prin muncă. Din numărul total, 211 cazuri grave suspecte de abuz au fost sesizate de către angajaţii autorităţilor tu­telare de nivelul I şi II, poliţiei, Inspecţiei Muncii”, a declarat Maia Sandu.

 

Majoritatea cazurilor – sesizate de elevi

 

Ținem minte cu toții cazul când elevii unei şcoli din Bălţi şi-au filmat profesorul de geografie, care, în loc să le predea lecţia, i-a ameninţat şi a făcut declaraţii xenofo­be. Ulterior, profesorul a demisionat. Deşi Procuratura a intentat un dosar pe acest caz, urmărirea penală a fost suspendată. Alt exemplu, cazul directoarei unui gimna­ziu din Cimişlia, acuzată de aplicarea vio­lenţei asupra unui minor. Adolescentul a fost lovit pentru că ar fi împins cu piciorul uşa de la vestiarul fetelor. Potrivit martori­lor, actul de violenţă a avut loc în prezenţa profesorului de educaţie fizică, care însă n-a intervenit. Un control din partea unei comisii a Ministerului Educației, care a in­vestigat cazul la faţa locului, a stabilit însă că acţiunile directoarei nu s-au limitat doar la o simplă palmă.

Psihologii spun că elevii abuzaţi suferă modificări de comportament şi pot deveni agresivi. “Nu au încredere în sine și în cei adulți, sunt foarte speriaţi, și în genere, lu­mea în care trăiesc li se pare foarte pericu­loasă. Ei încep să fie violenţi cu ceilalţi”, a adăugat psihologul Tatiana Baciu.

Potrivit ministrului Educaţiei, cele mai multe cazuri de violenţă, circa 1050 – au fost sesizate de elevi, aceştia fiind urmaţi de cadrele didactice, care au semnalat 1043 de cazuri. Părinţii şi personalul non-didactic au raportat 317 şi respectiv 310 cazuri. „Mai puțin au fost sesizate cazurile de neglijare, abuz sexual și exploatare prin muncă, precum și abuzurile din partea adulților, inclusiv și din partea angajaților din sistemul de învățământ”, a subliniat Maia Sandu.

 

Mult se cunoaște, prea puțin se raportează

 

Ministrul Educației a constatat cu re­gret că sunt instituții și angajați care mușamalizează cazurile de violență și abuz. „Conform primului raport trimestrial avem instituții și raioane, care au raportat „0” cazuri de violență. Lucrul care nu poate fi adevărat”, a menționat ministra.

Prin ordinul Ministerului Educaţiei, emis la 22 februarie 2013, angajaţii insti­tuţiilor de învăţământ sunt obligaţi să in­tervină în cazurile de abuz şi exploatare a copilului. Studiile UNICEF arată că 70% dintre profesori au recunoscut că au auzit despre cazuri de abuz asupra copiilor, 60% s-au ciocnit cu asemenea situaţii şi doar 40% au înregistrat cazurile de abuz faţă de copii.

Situaţia este agravată şi de faptul că pro­fesioniştii din diferite domenii – responsa­bili de prevenirea şi combaterea violenţei împotriva copiilor – nu dispun de regula­mente care să le ghideze acţiunile în cazu­rile de abuz descoperite şi nici de abilităţile necesare. Bunăoară, medicii şi profesorii, cei care văd primii urmele violenţei, nu raportează adesea despre asemenea încăl­cări. Fiecare dintre ei a înregistrat şi referit maxim două cazuri pe an, deşi au cunos­cut mult mai multe victime ale violenţei. În prezent, poliţiştii sunt cei mai activi rapor­tori ai situaţiilor de violenţă.

 

Planul ministerului pe șase luni

 

Ministerele intersectoriale urmează să urgenteze aprobarea de către Guvern a Mecanismului intersectorial de cooperare pentru asistența și monitorizarea copiilor victime (potențiale victime) ale abuzului, neglijării şi exploatării. Mecanism pilotat deja, pe parcursul anului 2012-2013, în ra­ioanele Orhei, Leova și Fălești. De aseme­nea, va fi elaborat un program SOFT, unde se va păstra toată informația acumulată.

Totodată, la nivel local vor continua cursurile de formare pentru educatori, diriginți, psihologi școlari cu scopul de a-i instrui în activitatea de prevenire a cazuri­lor de abuz. Va fi elaborat şi un set de mate­riale informative atât pentru cadrele didac­tice, cât și pentru elevi și părinți.

  
La același subiect
Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com