18 aprilie 2024
Chisinau
Auto

De ce schimbarea anvelopelor de iarnă cu cele de vară este o opțiune rațională

Loading
Auto De ce schimbarea anvelopelor de iarnă cu cele de vară este o opțiune rațională
De ce schimbarea anvelopelor de iarnă cu cele de vară este o opțiune rațională
anvelope-iarna-vara

Colaj: vocea.md

 

Acum că vara se apro­pie, iar temperaturile au crescut considerabil, șoferii încep să adu­că în service mașinile pentru schimbul de pne­uri. Din păcate, există și șoferi care cred că anve­lopele de iarnă pot ră­mâne și vara. Nimic mai greșit.

 

Prin compusul lor special și prin modelul benzii de ru­lare, anvelopele de iarnă sunt proiectate să rămână moi și flexibile în condiții reci, ofe­rind tracțiune și aderență la temperaturi scăzute pe suprafețe uscate, umede și cu gheață. Dar pe măsură ce temperaturile cresc, anvelo­pele de iarnă își pierd aceste avantaje, aderența scade și banda de rulare începe să se uzeze mai repede.

 

Distanţa de frânare crescută

 

Studiile au demonstrat că un pneu de iarnă frânează un autoturism când afară sunt 30 de grade Celsius cu peste 2,5 metri mai depar­te faţă de un pneu de vară. Lucrurile stau şi mai prost când frânezi pe asfalt umed. Un pneu de iarnă, în astfel de condiţii, a oprit maşina, faţă de una dotată cu anve­lope de vară, la o distanţă de aproximativ două lungimi de maşini.

 

Anvelopele deiarnă cresc şansele de acvaplanare a maşinii

 

Profilul pneurilor de iar­nă este special gândit pentru gheaţă şi zăpadă, nu pentru apă. Anvelopa de iarnă nu reuşeşte să evacueze apa de pe asfalt la fel de repede ca una de vară, iar acest lucru se simte la o viteză de 60 km/oră.

 

Pneurile de iarnă sunt mai grele

 

E şi normal, fiind mai pro­filate şi având mai mult ma­terial. Dar de acest lucru îţi vei da seama la viteze mari. Şi, fiind vară și cald, şansele să circuli cu viteză mare pe autostradă sunt mult mai mari faţă de anotimpul rece când eşti mai temperat, fi­ind gheaţă sau polei pe jos. La viteză mare vei observa că volanul îţi vibrează, roţi­le fiind echilibrate pentru o viteză redusă.

 

Cu pneurile de iarnă pierzi aderenţa vara

 

Materialul din care este fabricat pneul devine rigid la căldură. Anvelopa lucrează pe asfalt prin frecare, profi­lul mulându-se cât mai bine pe suprafaţa de rulare. Dacă pneul este însă rigid, freca­rea nu va mai fi eficientă.

 

Pneurile de iarnă prezintă risc crescutde explozie vara

 

În mers, de la frecarea cu aerul şi asfaltul pneul atinge temperaturi mai mari de 50 de grade. Cu cât viteza este mai mare, cu atât anvelopele se încălzesc mai mult. Însă una e să circuli când este iarnă şi pneul se răceşte şi alta este să circuli când afară sunt 35 de grade şi asfaltul are undeva pe la 60 de gra­de. Anvelopa de vară rezis­tă la astfel de temperaturi, pentru că aşa a fost gândită. În schimb, anvelopa de iar­nă nu rezistă. Pereţii late­rali, când temperatura este mai mare decât cea la care au fost făcuţi să reziste, în­cep să crape.

  
Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
slot thailand