Încă din luna decembrie, unii dintre producătorii autohtoni au procedat la scumpirea unor tipuri de produse, însă în luna ianuarie creșterea prețurilor a luat amploare. Prețurile au început a crește văzând cu ochii. Și nu doar cele ale producătorilor autohtoni. Una după alta, au urmat şi scumpirile la produsele de import.
Această situație a fost provocată, în special, de devalorizarea monedei naționale în raport cu valutele principale, euro și dolarul. A avut un anumit impact și majorarea accizelor la produsele petroliere care, asociată cu creșterea considerabilă a cursului de schimb al dolarului, a generat scumpirea combustibililor, turnând astfel și mai mult gaz în foc. În plus, au fost majorate accizele pentru o serie de produse importate.
Astfel, s-a conturat un context favorabil pentru creșterea prețurilor la produsele alimentare. De altfel, situația pe care o avem în prezent nu pare să fi ajuns la apogeu.
Creșterea prețurilor a debutat cu scumpirea produselor de primă necessitate |
Majorarea vertiginoasă a prețurilor la alimente a început cu scumpirea lactatelor de către producătorii autohtoni. Au crescut prețurile pentru lapte, chefir, smântână, brânză de vaci. În medie, creșterea a constituit 2-3 la sută. Untul deocamdată „rezistă”, producătorii încearcă să evite până în ultimul moment majorarea prețurilor la acest produs, însă se pare că aceasta nu va dura prea mult.
Producătorii ne asigură că au fost constrânși de situație să ridice prețurile. În afară de fluctuațiile cursului de schimb, acțiunea respectivă a fost încurajată și de creșterea esențială a prețurilor la resursele energetice. Or, producătorii obișnuiesc să-și transporte singuri produsele, cheltuind și propriile mijloace pentru benzină. În plus, afirmă producătorii de lactate, echipamentele utilizate sunt de import, iar piesele de schimb necesare sunt procurate în euro. Pe deasupra, o creștere neesențială a prețurilor la produsele lactate, operată în perioada de iarnă, este un fenomen tradițional.
La aceasta se adaugă și faptul că în această perioadă costurile pentru materia primă achiziționată sunt mai mari, adică vacile oferă mai puțin lapte. Toate aceste evenimente în ansamblu au făcut inevitabilă majorarea prețurilor. Totodată, experții consideră că puteau fi găsite modalități de a stăvili creșterea prețurilor.
Specificul neatractiv aleconomiei moldovenești
În opinia experților, producătorii autohtoni ratează șansa de a-și face clienți. În condițiile în care leul pierde teren, iar importatorii sunt determinați să majoreze prețurile, actorii locali de pe piață ar putea lupta să cucerească cumpărătorii prin produsele proprii, or costurile pentru acestea sunt mai mici decât pentru cele furnizate de către importatori.
Specialiștii explică acest comportament imprudent al comercianților prin imprevizibilitatea situației din țară, a celei politice și a celei economice, care, de asemenea, depinde de cea politică și nimeni nu știe ce-i va aduce ziua de mâine. Iată de ce producătorii autohtoni încearcă să obțină profit aici și acum, adică preferă să nu dea vrabia din mână pe cioara de pe gard. Operând într-un mediu de afaceri nu prea favorabil, aceștia profită de ocazia de a obține un profit cât mai mare. Astfel, ei includ în prețul majorat riscurile proprii, cele anticipate sau cele din trecut, care au fost generate de o conjunctură mai puțin fericită. Înțelegând greul situației în care s-a pomenit producătorul autohton, experții încearcă într-un fel să-i găsească o justificare. Totodată, ei opinează că dacă producătorii noștri s-ar simți mai siguri și ar observa niște perspective pentru dezvoltarea economiei, aceștia, evident, ar prefera să extindă spectrul de clienți și nu ar încerca să obțină un profit maxim, dar ar păstra prețurile vechi.
Majorarea preţurilor la mărfurile importate
De la începutul anului 2014, deja s-au scumpit practic toate mărfurile importate de R. Moldova. Cu 5-15% au crescut preţurile la produsele de băcănie: conserve de peşte, de legume, de fructe, dar şi la ulei, crupe, paste făinoase. Potrivit datelor furnizate de unul din supermarketuri, preţurile la caşcaval s-au ridicat cu circa 7%, la margarină şi grăsimi – cu 9%, la maioneză, dulciuri (bomboane, biscuiţi) – cu 5%, la mâncare pentru copii – cu 5 la sută. Au crescut în preţ şi băuturile, în medie cu 3-7 la sută. De exemplu, sucurile s-au scumpit cu 5 la sută, berea – cu 4%, vodca – cu 3,7%.
Altă reţea de supermarketuri a prezentat următoarele date statistice. Preţurile la laptele şi iaurturile importate s-au majorat cu 7%, la fel ca şi cele la cafea şi la pesmeţi. Berea s-a scumpit cu până la 2 la sută. La bomboane, preţurile au crescut cu până la 4 la sută, la maioneză – cu până la 5 la sută. Reprezentaţii ambelor reţele de magazine menţionează că nu toate brandurile au înregistrat majorări, însă o parte considerabilă a producţiei importate s-a scumpit.
La prima vedere s-ar părea că în expresie bănească nu este vorba de sume mari. De exemplu majorarea de 5 la sută la dulciuri ar însemna cam doi lei, la caşcaval, maioneză – până la un leu, la bere – de la 30 de bani la 2,5 lei, la pesmeţi – până la 70 de bani, la bomboane până la doi lei, maioneza – până la un leu. Însă adunate la un loc, iese o sumă frumuşică, cel puţin pentru buzunarul unui cetăţean de rând.
În afară de produsele de pe tejghelele magazinelor alimentare, s-au atestat scumpiri şi la produsele chimice de uz casnic şi cosmetice. La una din reţelele de magazine, ni s-a spus că preţurile la detergenţi s-au majorat cu 7, 5 la sută, la mijloacele de igienă, îngrijire a corpului şi la cosmetice – cu până la 10 la sută. Dar şi în acest caz majorările nu au cuprins toate brandurile. În expresie bănească, ne-au informat reprezentanţii uneia din reţelele de magazine, balsamurile, şampoanele, gelurile de duş s-au scumpit în medie cu 2-3 lei, iar detergenţii cu 2-5 lei. În altă reţea de supermarketuri, datele sunt următoarele: produsele chimice de uz casnic s-au scumpit în medie cu 5-6 lei.
Dar ce cred cumpărătorii? Un sondaj aleatoriu al vizitatorilor supermarketurilor demonstrează că actuala scumpire va afecta în mod serios bugetele acestora. La întrebarea dacă au resimţit deja efectul scumpirilor, majoritatea dintre cumpărători reacţionează foarte activ, calculând prompt cu cât s-a scumpit caşcavalul, brânza de vaci sau laptele preferat. Nimeni dintre cei chestionaţi nu a pomenit de scumpirile la cafea, bomboane, bere, toţi vorbesc doar despre produsele de primă necesitate.
Cumpărătorii stau îndelung lângă rafturile cu mărfuri, studiind preţurile noi. „Preşurile au crescut, dar salariile au rămas aceleaşi” – este comentariul cel mai frecvent în acest sens. Când abordam persoanele în etate, acestea nu făceau decât să ridice din umeri nedumerite. Pensiile acestora cu siguranţă nu vor acoperi aceste schimbări ale politicii de preţuri la unele mărfuri.
Perspective apropiate de scumpiri în lanţ
Să apelăm iarăși la experţi. Ce ne aşteaptă în continuare? Răspunsul nu ne bucură deloc. Experţii sunt convinşi că scumpirile nu se vor opri aici şi vorbesc despre noi majorări de preţuri, aducând următoarele date. Dacă, în prezent, preţurile au crescut în medie cu 5-6%, spre primăvară ele se vor majora cu 2-3%. În general, scumpirile vor ajunge la 8 la sută – exact atâta cât a constituit creşterea economiei naţionale anul trecut, menţionează cu o ironie tristă expertul economic Roman Chircă.
Alt specialist în domeniu, Tatiana Lariuşina, dă dovadă de optimism. Da, preţurile vor continua să crească, susţine ea, dar există şanse că în cazul instituirii unui climat de afaceri mai favorabil şi al unui grad mai înalt de încredere faţă de economie, producătorii noştri nu doar vor reuşi să evite majorarea preţurilor la produsele alimentare, dar chiar le-ar putea ieftini. Lariuşina argumentează acest lucru prin tendinţa atestată pe plan mondial. Dacă acum şapte ani preţurile la produsele alimentare au început să crească, lăsând impresia că tendinţa se va perpetua, atunci ultimul trimestru demonstrează schimbări radicale ale trendului mondial în ceea ce ţine de preţurile la alimente. Când anume va fi posibilă această situaţie şi la noi, ar fi mai greu de spus.