Organizaţia sindicală din cadrul Întreprinderii Municipale „Regia Transport Electric Chişinău” există încă din perioada sovietică. Majoritatea absolută a angajaţilor sunt membri ai organizaţiei respective. Lavrentie Rîjalo, preşedintele comitetului sindical, susţine că cei care la început ezită să adere la sindicat, mai târziu oricum se decid, conştientizând avantajele pe care le oferă calitatea de membru.
Deservirea transportului municipal
În prezent, întreprinderea are trei parcuri de troleibuze – nr. 1 din Centru, nr. 2 de la Munceşti şi nr. 3 de la Ciocana. La balanţa primelor două se află câte 90 de troleibuze, iar la cel de la Ciocana – 97. Mai mult de jumătate din maşinile de care dispune regia sunt noi, importate de la În-treprinderea belarusă „Belkommunmaş”.
Regia Transport Electric se află la autofinanţare. Însă, dat fiind faptul că întreprinderea este una municipală, care asigură activitatea transportului public, ea primeşte din bugetul local mijloace pentru compensarea unui şir de servicii. De exemplu, pentru asigurarea capitalei cu transport electric în orele de seară. Programul oficial de lucru aici este de la 7.00 până la 19.00, activitatea în restul orelor fiind achitată de primărie.
Municipiul compensează şi preţul călătoriilor fără plată pentru beneficiarii de facilităţi, diferenţa de preţa abonamentelor lunare (preţul lor real fiind de 280 de lei, spre deosebire de cel achitat de unele categorii de cetăţeni – 70 de lei).
Din compensaţiile primite de la primărie regia achită serviciile comunale şi îşi onorează creditele. Acum trei ani, Banca Europeană de Investiţii şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare i-au oferit un împrumut de 10 mln. de euro pentru modernizarea transportului electric municipal. Cu banii respectivi au fost cumpărate 102 troleibuze din Belarus. Mai târziu, din banii municipalităţii, au mai fost achiziţionate încă 40 de unităţi noi. În acest an, întreprinderea intenţionează să-şi completeze parcul cu încă douăzeci de troleibuze.
De asemenea, cu trei ani în urmă, întreprinderea a mai primit un grant în valoare de 3 mln. de euro de la Uniunea Europeană, în cadrul unui program de colaborare şi bună vecinătate. Pe banii respectivi regia a reuşit să instaleze câteva spălătorii automate şi să deschidă o secţie de asamblare a troleibuzelor, unde în prezent este asamblat transportul electric furnizat de belaruşi.
Preţul unui troleibuz fabricat la Minsk, de unde în toţi aceşti ani a fost procurat transportul electric, constituie 160-165 de mii de euro. Regia transport electric a calculat că ar fi mai rentabil să cumpere troleibuzele necompletate la un preţde 145 de mii de euro. Detaliile lipsă sunt cumpărate prin intermediul unui dealer de la uzina din Belarus şi apoi montate aici.
Chiar dacă luăm în calcul salarizarea specialiştilor şi a muncitorilor din secţiile de asamblare, suma finală oricum este mai mică decât cea pe care ar fi trebuit s-o achite pentru produsul finit, astfel economisindu-se circa opt mii de euro la un troleibuz.
Condiţiile de muncă ale muncitorilor
„Nu pot să afirm că suntem cei mai exemplari în acest sens şi că toate condiţiile stipulate de contractul colectiv sunt respectate, însă noi încercăm să creăm condiţii cât mai confortabile pentru lucrători. Contează mult şi specificul muncii. Acelaşi şofer sau taxator urcă dimineaţa în troleibuz şi coboară din el abia seara. Totuşi au toate cele necesare la staţiile terminus, unde pot mânca, se spăla şi chiar dormi”.
Nu la toate staţiile există cantine sau bufete, susţine Rîjalo, însă la dispecerate sunt organizate puncte de alimentaţie. Aici angajații își pot încălzi apa cu ajutorul fierbătoarelor electrice, iar alimentele în cuptoarele cu microunde. De asemenea, ei au posibilitatea să-și răcească apa și să păstreze în frigider mâncarea adusă la pachet. Unde există cantine a fost efectuată reparația, a fost achiziționat echipament și mobilier nou. Respectiv, condi-țiile de aici sunt agreabile pentru odihnă în timpul pauzei de masă.
Angajații parcurilor de troleibuze nu beneficiază de reduceri pentru călătoria cu transportul public, în schimb ei sunt transportați de acasă la serviciu și viceversa cu autobuzele și troleibuzele de serviciu. De această facilitate se bucură nu doar cei din capitală, ci și cei care locuiesc în suburbii.
Singura lacună ce nu poate fi evitată e provocată de problemele de ordin financiar și ține de o mică întârziere la achitarea salariilor, uneori cu circa 10 zile. Retribuția medie în cadrul întreprinderii constituie 3500 de lei. Leafa este formată din mai multe componente: vechimea în muncă, orele lucrate, calificare, complexitatea itinerarului, nocivitatea condițiilor. Un șofer experimentat poate ridica și 6000 de lei pe lună.
Contractând un credit, Regia Transport Electric a fost pusă în situația de a face eforturi pentru a-și recupera cheltuielile, pentru că altfel ar fi fost nevoită să închidă mai multe instituții, aflate în balanță – cantine, profilactorii, Baza de odihnă din Vadul lui Vodă. Administrația a reușit în final să păstreze capitalul moștenit încă din perioada sovietică, fără a înregistra indicatori contabili negativi.
Profilactoriul „Călătorul” este un exemplu relevant care ilustrează cum a reușit întreprinderea să-și mențină patrimoniul. Din 2006, aici au fost efectuate reparații capitale, a fost achiziționat utilaj medical nou. De atunci centrul activează fără întreruperi. Apropo, instituția reușește să deservească atât angajații întreprinderii, cât și persoane din exterior. Pentru personalul întreprinderii care face parte din sindicate un bilet de tratament balneosanatorial cu o durată de 12 zile costă doar 250 de lei, dar mai bine zis 50, fiindcă la sfârșitul anului comitetul sindical le restituie 200 de lei sub forma unui ajutor material. Pentru persoanele neangajate în această unitate există tarife standard stabilite de stat pentru fiecare serviciu. Deși este un profilactoriu și aici nu sunt prevăzute capacități pentru aflarea beneficiarilor în staționar pe parcursul a 24 de ore, la această instituție vin nu doar locuitori i capitalei, ci și mulți din suburbii.
Printre serviciile prestate sunt hidromasajul, procedurile de electro- și fizioterapie, aplicațiile cu parafină și ozocherită, ozonoterapia, fitoterapia, inhalațiile, adică toate procedurile necesare pentru profilaxie și pentru ameliorarea stării de sănătate și care sunt indicate de medic.
„Noi ținem și evidența maladiilor la întreprindere, ne spune Antonina Buciușcanu, medicul-șef al profilactoriului. Dintre bolile cronice, incidența cea mai mare o înregistrăm la afecțiunile aparatului locomotor, apoi sunt problemele de hipertensiune, pe locul trei fiind traumatismele, deși cele grave se atestă rar. Evident, angajații noștri suferă des de infecții virotice, deoarece se află mereu în contact cu multă lume”.