Cartea de vizită. Produsele autohtone, tot mai solicitate în străinătate

Galina Munteanu
Vocea Poporului, 14.03.2018

   

tv8.md

tv8.md

 

Produsele moldovenești cuceresc tot mai mult teren pe piața inter-națională. Asta o arată datele sta­tistice pentru anul trecut, fapt confirmat de analiștii economici și responsabili în domeniu. Astfel, în 2017, țara noastră a exportat măr­furi în valoare de 2,4 miliarde do­lari, cu 18,6 la sută mai mult față de anul 2016. Dintre acestea, peste un miliard de dolari a fost câștigat din exportul de fructe, legume și cerea­le, a menționat, într-o conferință de presă, Gheorghe Gaberi, directorul general al Agenției Naționale pen­tru Siguranța Alimentelor (ANSA).

 

Lider la importul de mărfuri moldove-nești rămâne România, cu circa 25 la sută în structura exporturilor noastre. În același timp, în statele din CSI sunt vizibile niște schimbări nesemnificative și acest lucru denotă relațiile proaste cu agenții econo­mici din Republica Moldova, explică ana­listul economic Viorel Chivriga de la IDIS „Viitorul” în cadrul emisiunii „15 minute de realism economic”.

„Mă refer, în primul rând, la Rusia, ex­porturile spre care au crescut cu puțin și care absoarbe 10,5% din exporturile din Republica Moldova. Direcționarea expor­turilor pe piețele din Vest a fost influențată de schimbarea opticii de către companiile moldovenești prin promovarea bunurilor și a serviciilor de calitate. Foarte multe în­treprinderi nu mai cred în piața rusească și modifică direcțiile geografice la export, procesul de producție și strategiile de pro­movare”, a spus Viorel Chivriga.

 

Mai mult importăm decât exportăm

 

Potrivit datelor Biroului Național de Sta­tistica (BNS), din totalul mărfurilor expor­tate, 67,7 la sută  sunt mărfuri autohtone, iar restul 32,3% – mărfuri reexportare. Ex­porturile spre țările Uniunii Europene dețin o cotă de 65,9%, iar cele spre țările CSI – 19,1%.

Dacă e să ne referim la țările din UE unde exportăm mărfuri, este vorba, în pri­mul rând, de 

Romania, de Italia, urmate de Germania, Marea Britanie, Polonia și Tur­cia.

„Companiile moldovenești se simt mult mai confortabil în UE prin acoperirea unor nișe de piață mai sigure. Un exemplu sunt producătorii de vinuri, care au avut proble­me mari cu embargourile impuse de Mos­cova, dar care s-au reorientat treptat  și se simt în siguranță chiar și în statele produ­cătoare de vinuri din top zece din lume”, a explicat Viorel Chivriga.

În anul 2017, bunurile de origine vege­tală au fost exportate în peste 80 de state, iar valoarea mărfurilor agroalimentare ex­portate a depășit un miliard de dolari.

La capitolul importuri, experții econo­mici sunt de părere că deficitul balanței comerciale al Republica Moldova arată că țara are nevoie de prudență în dezvolta­rea capacităților de producție și export ale economiei, dar și asigurarea cu brațe califi­cate de muncă și protecția investitorilor.

„Pentru Moldova, este extrem de impor­tant să-și cucerească în primul rând piața proprie, internă de bunuri și servicii”, a mai spus Viorel Chivriga.

Potrivit Ministerului Economiei și Infras­tructurii, în 2017, Moldova a exportat măr­furi în valoare de 2 mlrd. 425,1 milioane de dolari, în timp ce importurile s-au cifrat la 4 mlrd. 831,4 milioane de dolari.

 

Versiunea completă a articolului este disponibilă doar pentru abonații ziarului "Vocea poporului"!
Abonamentul poate fi perfectat în cadrul redacției ziarului: str. 31 august 1989, 129, etajul IV, mun. Chisinau, MD-2012, tel:. 373 (22) 23 40 93, tel / fax:. 373 (22) 23 41 96, precum și la întreprinderile: Posta Moldovei SA, Moldpresa SA, Pressinform-Curier. Detalii aici.