21 septembrie 2018
Chisinau
Varia

Care este diferenţa dintre activităţile co-curriculare şi extracurriculare?

Loading
Varia Care este diferenţa dintre activităţile co-curriculare şi extracurriculare?
Care este diferenţa dintre activităţile co-curriculare şi extracurriculare?
ihworld.com

În practica pedagogică de zi cu zi noi destul de des folosim aşa termenii pecum „activităţile curriculare”, „activităţile extracurriculare” şi „activităţile extraşcolare”, adesea aplicând semnul egalităţii între ultimile două. În ceea ce priveşte termenul „activităţile co-curriculare”, sincer vorbind, l-am întâlnit pentru prima dată. Necesitatea de a clarifica în detalii diferenţa dintre termenul „activităţi co-curriculare” şi termenul „activităţi extracurriculare” a venit odată cu întrebarea unui absolvent al Colegiului în care activez (Colegiul de Ecologie din Chişinău), care m-a rugat să-l ajut, deoarece aplicase pentru un post de lucru peste hotare şi în procesul de aplicare i s-a cerut să indice exact în ce activităţi co-curriculare şi în ce activităţi extracurriculare a fost implicat în anii de studii.

Frustrarea absolventului venea din faptul că, încercând să clarifice ce activităţi ar fi putut indica la rubrica „Activităţile co-curriculare”, a descoperit că surse informaţionale, pe care le-a accesat, îi sugerau aceleaşi activităţi (dezbateri, ateliere de lucru, seminare, cercuri de dans, prezentări teatrale, concerte, reviste şcolare, cercuri ştiinţifice, competiţii sportive etc.), pe care el le ştia ca activităţi extracurriculare sau extraşcolare, punându-l astfel în dificultate de a le distinge corect. În plus, nu prea înţelegea pentru ce i se cere o astfel de detaliere a activităţilor respective.

Într-adevăr, o revizuire a literaturii în această privinţă, la prima vedere, ne sugerează că ceea ce constituie aceste două seturi de activităţi în multe cazuri rămâne echivoc şi neclar, deoarece în literatura de specialitate nu au fost stabilite definţii general acceptate pentru termenii „activităţi co-curriculare” şi „activităţi extracurriculare”, ele fiind folosite interschimbabil.

O examinare mai atentă, totuşi, ne permite să distingem „activităţile co-curriculare” ca activităţi care se desfăşoară în afara clasei, dar consolidează sau completează, într-un fel, curriculumul şcolar. Cu alte cuvinte, activităţile co-curriculare sunt o extensie a experienţei de studiere formală într-un curs de program academic. Aceste activităţi sunt legate de studii şi sunt organizate sau proiectate pentru a ajuta elevii să înţeleagă mai bine materia studiată în cursul formal sau să-şi dezvolte anumite abilităţi conexe studiului formal.

europa.eu

La rândul lor, „activităţile extracurrriculare” se referă la acele activităţi, care sunt total în afara domeniului curriculumului formal, dar sunt esenţiale pentru dezvoltarea multilaterală a elevilor. Ele se desfăşoară în afara procesului de studii şi nu asigură instruire ori experienţă preconizată să completeze curriculumul academic.

Exemplificând cele expuse, putem considera că participarea elevului într-o secţie sportivă, de regulă, va fi atribuită la activităţile extracurriculare, însă dacă elevul învaţă la o şcoală sportivă sau militară, aceasta va fi considerată ca activitate co-curriculară. Participarea la editarea unui ziar şcolar pentru un viitor jurnalist sau pictor este o activitate co-curriculară, pentru un viitor matematician sau lăcătuş – extracurriculară. Un cerc de chimie pentru un viitor ecolog este o activitate co-curriculară, pentru un viitor contabil – extracurriculară.

Deci, în esenţă totul depinde de faptul ce fel de competenţe sunt dezvoltate în cadrul activităţii respective şi ce atribuţie au competenţele date la domeniul de studii ale elevului sau locul de muncă la care pretinde un absolvent. Iar cererea angajatorilor de detaliere a acestor activităţi în procesul de aplicare la un post de muncă vine din faptul că pentru proaspeţii absolvenţi, cu o experienţă de muncă mică sau în genere fără experienţă de muncă, activităţile respective pot demonstra competenţe transferabile importante, înalt apreciate la locul de muncă. Ele, deasemenea, demonstrează abilităţile individuale de a folosi raţional timpul de lucru şi competenţele legate de lidership, instruire, implicarea în viaţa socială sau capacităţi de lucru în echipă.

 

V. Coica,

Director-adjunct pe practică,

Colegiul de Ecologie din Chişinău

 

  
Citiți-ne pe Telegram
Comentarii
0
Comentează
Te-ar putea interesa și